Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Vad kallar man en man från Ghana?

Stavningen av ett ord är sällan någon hjälp vad gäller uttalet. Men någon vet säkert hur det ska låta!

Vad kallar man en man från Ghana?

Postby Kristina af Knusselbo on 29-07-2007 00:49

Vet inte om det är rätt avdelning, men det var den här jag tyckte passade bäst.

Jag läste i en tidning om en man från Ghana som rest därifrån till Borlänge i 28 dygn med sin 2CV för att vara med på världsträffen för såna bilar som pågår nu. Men vad kallar man en man från Ghana egentligen?

En ghanes?
En ghanan?
En ghanesier?
En ghananian?
o s v...

Jag har försökt hitta några regler för detta i svenska språket men blir inte riktigt klok på vad som skulle bestämma i så fall. Först tänkte jag att det styrdes av att landsnamnet slutar på -a
Kina - kines
Ghana - ghanes

Men det stämmer ju inte

Kuba - kuban
Rhodesia - Rhodesier

Nä...kan jag få lite hjälp kanske?
:shock:
Kristina af Knusselbo

Postby Skrivkramp on 29-07-2007 09:00

Journalister använder den lilla skriften TT-språket som rättesnöre för bland annat just sådana här frågor. Svaret där är ghanan.
Skrivkramp

Postby Kristina af Knusselbo on 29-07-2007 14:41

Skrivkramp wrote:Journalister använder den lilla skriften TT-språket som rättesnöre för bland annat just sådana här frågor. Svaret där är ghanan.

Tack!
Och det visar sig att TT-språket fanns på nätet också. Vilken bra sida!!

http://www.tt.se/ttsprak/
Kristina af Knusselbo

Postby ordning on 29-07-2007 17:07

Ännu ett utmärkt länktips!

Men jag vet inte riktigt om skriften besvarar en av mina undringar. Jag har en sifferfråga och i skriften står det såhär:
Skriv inte 5–600 kronor när det handlar om 500–600 kronor.

Jag tycker att det ofta står "20-30 000" i tidningarna, men hur vet man om det som avses är ett tjog uppemot 30 000 eller om man menar 20 000 - 30 000?

Ofta menar man väl det senare, det ligger liksom närmare till.
ordning
Site Admin

Ghanan

Postby Lillsmurfan on 24-09-2007 18:57

Jag som ser Ghana som mitt andra hem och ofta pratar om landet och dess befolkning har flera gånger fått folk att skratta genom att prata om 'ghananer'. Då och då tycker jag till och med att det är jobbigt att använda det ordet trots att det är korrekt.

Utrikespolitiska Institutet skriver alltid ett lands nationalitetsbeteckning i sina 'Länder i fickformat' och i den om Ghana står det 'ghanan'.
Lillsmurfan

Postby TalkBack on 25-09-2007 10:57

En politiskt korrekt lösning på det hela kan ju exempelvis vara att säga Ghana-invånare, om man tycker att ghanan låter lite för... eh, fruktigt.
TalkBack

Return to Hur säger man?