Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

skipa rättvisa

Stavningen av ett ord är sällan någon hjälp vad gäller uttalet. Men någon vet säkert hur det ska låta!

skipa rättvisa

Postby Cecilia N on 10-05-2008 21:46

På en blogg nyss kom frågan upp. Hur uttalas de två första bokstäverna?

Som sj- eller sk-?

Båda "lägren" är övertygade om att det andra uttalet är dialektalt. :lol:

Jag hör till sk-lägret och vet ju att stavningsreglerna säger sj- men jag har ju blivit uppfostrad med sk-. Alltså vill jag ha en förklaring, nånting har böjts från en hård vokal till i? Skipa kommer ur skapa, t ex?
Cecilia N

Postby Öpir on 14-05-2008 21:48

Det finns såvitt jag kan se ingen naturlig ljudhistorisk förklaring till varför man skulle säga [sk]. Roten har aldrig innehållit någon bakre vokal som senare skulle ha ersatts av /i/.

Om jag skulle gissa skulle jag anta att det spelar en viss roll att det i stor utsträckning är ett ord som hör till skriftspråket, varför det skulle kunna handla om ett rent läsuttal. Sedan kan det också ha påverkats av andra ord. Jämför till exempel den semantiska och ljudmässiga närheten till skapa och ljudlikheten med (lånordet) skippa.
Öpir

Postby vajlan on 18-05-2008 13:47

Jag ryser över uttalet med hårt k, men kanske det handlar om vana? Inbillar mig iaf att det är det riktiga.
vajlan

Return to Hur säger man?