Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Skilja på och och att

Hur ska orden fogas samman till korrekta meningar om man följer regelverket?

Skilja på och och att

Postby TalkBack on 06-08-2007 12:00

Ytterligare ett exempel (jag känner det som om jag bara kräks ur mig motvilja mot språkanvändare här i dag) på slapphet (eller heter det släppja?) måste väl vara bristen på kunskap att skilja orden att och och åt. Ofta ser man annonser där åskådaren uppmanas att Ta chansen och fynda. De berättar däremot aldrig vilken chans det är de vill att man ska ta, eftersom det ju i den skrivformen blir två skilda handlingar; dels ska man ta chansen, dels ska man fynda.

Bara för att vara lite obstinat ska jag nog börja använda att där det ska vara och, för att jämna ut universum...

Nu är jag nöjd att glad för i dag.
TalkBack

Re: Skilja på och och att

Postby Kristina af Knusselbo on 07-08-2007 16:14

TalkBack wrote:Ytterligare ett exempel (jag känner det som om jag bara kräks ur mig motvilja mot språkanvändare här i dag) på slapphet (eller heter det släppja?) måste väl vara bristen på kunskap att skilja orden att och och åt. Ofta ser man annonser där åskådaren uppmanas att Ta chansen och fynda. De berättar däremot aldrig vilken chans det är de vill att man ska ta, eftersom det ju i den skrivformen blir två skilda handlingar; dels ska man ta chansen, dels ska man fynda.

Bara för att vara lite obstinat ska jag nog börja använda att där det ska vara och, för att jämna ut universum...

Nu är jag nöjd att glad för i dag.

Det där kan också reta mig till vansinne och jag tog faktiskt upp det i min blog för ett tag sedan. Läs mer här:

http://www.kristina.knusselbo.com/blog/?p=44

Också aktuellt med tanke på media"kriget" mellan Leif GW Persson och kvinnliga deckarförfattare. GW är inte precis nån hejare på svenska språket, inte i den där boken i alla fall. Den verkar knappt korrekturläst.
Kristina af Knusselbo

Postby Åsna on 10-08-2007 00:06

Det stör mig också, men framför allt gillar jag ordet "släppja". Ska genast börja använda det. :)
Åsna

Postby vajlan on 10-08-2007 13:05

nån gång har jag sagt till nån att det där å:et är ett "att" och inte ett "och" men folk blir ju skogstokiga när man säger sånt så jag ids inte göra det irl mer.. däremot kräks jag lite här o var i bloggform, som om den där skylten som annonserade Valnötsstjärnor t ex. den finns på ICA Ringen om nån vill se den lajv. :)
vajlan

Postby Ullah on 10-08-2007 19:03

Finns inte det där fenomenet i engelska också, som exempelvis "I will try and do it"? Jag har hört liknande uttryck flera gånger.
Ullah

Postby vajlan on 10-08-2007 22:09

jo men, ta och göra det är ju en annan sak.. det är ju som jag sitter och läser o ligger och vilar osv..
vajlan

Postby Ullah on 10-08-2007 23:19

Men inte säger man väl "försöka och göra något"? Eller hänger jag inte med alls här?
Ullah

Postby vajlan on 11-08-2007 00:53

nej nej, du har helt rätt, jag läste slarvigt. eller egentligen är det jag säger också giltigt, men det var ändå inte det det var frågan om här.. ;)
vajlan

Postby Ullah on 11-08-2007 10:22

Men visst har du rätt att "och" ibland är rätt också. Det gäller att hålla tungan rätt i mun. :)
Ullah

Return to Meningsbyggnad