Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

'tack vare' vs 'på grund av'

Hur var det nu de sa i skolan? Här diskuterar vi skrivregler och dess missuppfattningar.

Moderator: rigg

'tack vare' vs 'på grund av'

Postby Lillsmurfan on 24-09-2007 18:44

Uttrycket 'tack vare' ska ju bara användas när det finns något att tacka för, alltså inte i samband med något negativt. Då används istället 'på grund av'.

Jag och min pojkvän ser det som självklarheter, men är oense om en sak. Jag tycker nämligen att 'på grund av' är ett neutralt uttryck och att det kan användas även när det är något positivt som omnäms. Det håller inte min pojkvän med om. Vad säger ni?
Lillsmurfan

Postby vajlan on 24-09-2007 19:09

på grund av funkar bra som värdeneutralt tycker jag.

det får mig att tänka på när folk överlastar och skriver "pga av olika skäl" fast av redan finns i pga och skäl dessutom gott klarar sig själv (av det skälet är det si och så.) där är det läge för ett litet gaaaah!
vajlan

Postby ordning on 24-09-2007 20:06

Aldrig reflekterat över det.
Beroende på, till följd av, som ett resultat av... är det nån skillnad tro?
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 24-09-2007 20:13

Så vill jag hälsa min gamla nätis och irlis Lillsmurfan välkommen hit! Berätta gärna hur du kom att hitta hit också! :)
vajlan

Re: 'tack vare' vs 'på grund av'

Postby Kristina af Knusselbo on 26-09-2007 14:29

Lillsmurfan wrote:Uttrycket 'tack vare' ska ju bara användas när det finns något att tacka för, alltså inte i samband med något negativt. Då används istället 'på grund av'.

Jag och min pojkvän ser det som självklarheter, men är oense om en sak. Jag tycker nämligen att 'på grund av' är ett neutralt uttryck och att det kan användas även när det är något positivt som omnäms. Det håller inte min pojkvän med om. Vad säger ni?

Jag tycker det spelar roll! Jag är rabiat när det gäller de där uttrycken och lider när människor säger "på grund av" när det är något positivt som inträffat och "tack vare" när det är nåt negativt. Jag har väldigt svårt att se "på grund av" som värdeneutralt.
Kristina af Knusselbo

Postby presens konjunktiv on 26-09-2007 15:31

Jag tycker att 'på grund av' är snäppet mer neutralt än 'tack vare', men fortfarande långt ifrån att vara helt värdeneutralt.
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby vajlan on 26-09-2007 17:57

så här menade jag: det bästa är att bestämma sig för om nåt är en bra eller dålig följd av nåt o använda rätt uttryck. dock är pga MER neutralt än tack vare. nåt sånt. jag är visst inte alls så klar som jag ville vara. skyller på snorfyllt huvud.
vajlan

Return to Särskrivningar mm