by TalkBack on 03-09-2007 11:31
Personligen kan jag sälla mig till dem som tycker att det nog inte hade varit fel med lite fler flärpar i det svenska språket. Vissa språk tycks ha diverse olika flärpar på varenda bokstav, och för vår del som trots allt har de här orden med samma stavning men med olika betydelser, så vore det väl inte helt fel att avskilja dem med diverse fnuttar här och var. Nu har vi i och för sig vant oss vid att inte ha det så men med tanke på att vi mer och mer blir ett mångkulturellt samhälle så vore det väl kanske om inte annat en hygglig tjänst att göra våra nysvenskar.
Eller varför inte bara bestämma oss för att en viss stavning bara KAN ha ett enda uttal, och om man vill få det uttalat på något annat sätt så får stavningen ändras. Att till exempel skriva parangtes, axelerera eller aschor, istället för originalstavningarna. Jag menar, kan vi ändra date och tape till dejt och tejp så borde det väl kunna göras konsekvent. Det går säkert att hitta på nåt smart sätt att komma runt även de ord som har flärpar på sig.
Kanske ska vi låta sms-svenskan få genomslag även i vårt riktiga skriftspråk, och låta stället där man dricker en Earl Grey heta t-boden. Enkelt och trycksvärtesparande. Följaktligen blir också museet givetvis muse1. Eller det måste ju fortfarande bli musé1... jäklars...