Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Som en följd av??

Ibland verkar folk inte veta vad de säger. (Eller skriver.) Ibland får ett ord eller ett uttryck plötsligt en ny innebörd, kanske rentav den motsatta betydelsen av det som först avsågs.

Som en följd av??

Postby Kristina af Knusselbo on 31-08-2007 09:09

Igår skrev jag ett brev och använde där ordet "följdaktligen". Men när jag rättstavade brevet ville Word att jag skulle ändra det till "följaktligen". Kom då till min förvåning på att jag aldrig tänkt på vad det heter egentligen. Jag har inget lexikon så jag kan kolla heller. Antagligen är det väl alternativ 2 som är rätt, men varför i så fall? Det betyder ju samma sak som "som en följd av". Varför försvinner d:et?

Någon som kan hjälpa mig?

(Mina kolleger kommer hädanefter att fira den 30/8 som dagen då Kristina gjorde ett fel när det gäller det svenska språket. En kille hävdade att jag inte skulle få ha kvar min språkpolis-tshirt men jag sa att han hade fel. En språkpolis reagerar. Hade jag inte varit det hade jag ju inte ens funderat på saken... :wink: )
Kristina af Knusselbo

Postby presens konjunktiv on 31-08-2007 10:12

Ja, det heter "följaktligen", och nej, du blir inte av med din språkpoliströja. :-)

Vad jag kan förstå så handlar det inte om "som en följd av", utan snarare "medföljande".
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby rigg on 31-08-2007 14:27

Ooooops... det hade jag ingen aning om. Använder inte ordet speciellt ofta och har nog inte skrivit det i Word, annars hade jag nog också reagerat.

- Tack för upplysningen!
rigg

Postby Ullah on 31-08-2007 15:07

En liknande problematik finns angående ordet "öppenhjärtig" där många (felaktigt enligt språkpolisen) vill trycka in ett l mellan t och i.
Ullah

Postby Kristina af Knusselbo on 31-08-2007 15:11

presens konjunktiv wrote:Ja, det heter "följaktligen", och nej, du blir inte av med din språkpoliströja. :-)

Vad jag kan förstå så handlar det inte om "som en följd av", utan snarare "medföljande".

Aha - ja men då blir det ju mer logiskt!! Tack! :)
Kristina af Knusselbo

Postby ordning on 31-08-2007 18:30

Men jösses! Det hade jag ingen aaaaning om! Jag har följaktligen skrivit fel hela livet. Hur ska jag bära mej åt för att komma ihåg detta då? Utan språkpoliser som rättar en, menar jag.
ordning
Site Admin

Return to Vad snackar de om?