Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Prova eller pröva

Hur var det nu de sa i skolan? Här diskuterar vi skrivregler och dess missuppfattningar.

Moderator: rigg

Prova eller pröva

Postby ordning on 25-07-2007 07:41

Jag har alltid varit tveksam till när jag ska använda det ena eller det andra, så nu slog jag upp det.

Prova - använda något på prov, som i att prova ett klädesplagg

Pröva - utföra prov (på) särsk. ngt abstrakt el. mer komplicerat, att utsättas för prövningar, prövas i domstol

Pröva på - (få) erfara

Prov - (praktisk) undersökning, formell utfrågning för fastställande av kunskapsnivå, exempel som utgör bevis för något

Bra! Då har jag (kanske) lärt mej det!
ordning
Site Admin

Postby Quasilie on 25-07-2007 16:39

Ooh, tack, det har jag alltid undrat över! :D
"A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog."
Quasilie

Postby Skrivkramp on 25-07-2007 22:36

Dessutom är det väl så att en prövning är något besvärligt som drabbar en, medan en provning snarare handlar om att exempelvis prova (sic!) kläder?
Skrivkramp

Return to Särskrivningar mm