Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Prepositioner

Hur var det nu de sa i skolan? Här diskuterar vi skrivregler och dess missuppfattningar.

Moderator: rigg

Prepositioner

Postby ordning on 25-07-2007 13:18

Jag är inte bra på prepositioner och vill bli bättre! Hittar ni några fel nånstans ska ni inte tveka att rätta mej, jag är här för att lära.

Jag skrev visst "motsatsen av" när jag nu känner att det borde ha stått "motsatsen till". En sån sak, bara.
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 25-07-2007 13:26

Ha, lustigt att du nämner det. Nyss satt jag i duschen och tänkte på ditt forum och hur jag retar mig på Störa sig PÅ ditt och datt (där jag skulle säga störas AV), mena på (där mena duger så fint i sin ensamhet) och starta upp (som känns som en ful anglicism). Not to mention Hångla UPP..

I och för sig är det olika saker att använda en preposition där det ska vara en annan och göra ett partikelverb av ett verb som inte varit det, men ja, nu har jag tagit upp det hela till diskussion. [/i]
vajlan

Postby ordning on 25-07-2007 13:39

Va bra att du tar upp det, för jag är inte enig med dej här!
För mej är det skillnad på att störas av och störa sig på. Att störa sig på är en mer aktiv (och fientlig) handling än att passivt bli störd av något. Kanske är det bara så i mitt eget lilla huvud, men dock! :wink:

Att hångla upp någon är inte detsamma som att hångla. Hångla kan man göra med sin gamle make sen tio år tillbaka (även om man troligen slutat med sånt för länge sedan) medan att hångla upp någon är något man gör när man raggar upp nån.
Att hångla upp någon är att väcka den andres intresse genom hångel.
Tycker jag.

I övrigt håller jag med dej om att starta upp och det där.
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 25-07-2007 14:03

angående störa sig på så okej, tillför en nyordning nånting så är det mer än grönt att införliva det i språket. (låt oss säga införliva och inte inkorporera.) jag hör dock aldrig nån säga störas av längre, bara det där störa sig PÅ.
vajlan

Postby Quasilie on 25-07-2007 16:28

ordning wrote:Att hångla upp någon är att väcka den andres intresse genom hångel.

Personligen använder jag bara "hångla upp" när jag bokstavligen menar "hångla upp någon mot en vägg". :lol: Alltså när man verkligen, verkligen hånglar någon uppåt. Heh. Jag antar att man då också borde kunna "hångla ner" någon i en säng eller så, men den varianten har jag aldrig hört. ;)
"A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog."
Quasilie

Postby ordning on 25-07-2007 18:55

Hångla upp mot en vägg, ja precis! Fast jag använder det i bildlig bemärkelse också. :)
ordning
Site Admin

Return to Särskrivningar mm