Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Universitetet och skolan

Ibland verkar folk inte veta vad de säger. (Eller skriver.) Ibland får ett ord eller ett uttryck plötsligt en ny innebörd, kanske rentav den motsatta betydelsen av det som först avsågs.

Universitetet och skolan

Postby Ullah on 15-08-2007 00:01

Varför säger folk att de går i skolan när de studerar på (vid?)universitetet? Är det för att de tycker att kvaliteten på undervisningen sjunkit så till den milda grad att de automatiskt "degraderar" universiteten? Är det något slags modeuttryck? Är det bara allmän slapphet eller putslustighet? Är jag petig som undrar detta? Det har länge retat mig, i alla fall.
Ullah

Postby presens konjunktiv on 15-08-2007 09:40

Det finns säkert många förklaringar till det. Till exempel just som du säger, att nivån har sjunkit, och det är många fler som går högre utbildningar nu. Somliga använder det ironiskt, andra på fullaste allvar.

Själv använde jag det som samlingsbegrepp. "Jag ska till universitetet idag" kan ju betyda föreläsning såväl som att sitta i biblioteket och slappa, eller fika med kompisar på Aten. Och att hålla reda på om det var föreläsning eller seminarium eller lektion eller vad, det orkade jag inte. "Jag ska till skolan idag" betydde för mig att det var någon form av organiserat undervisnings-/diskussionstillfälle.

Däremot skulle jag aldrig på frågan "Och vad sysslar du med, då?" svara "Jag går i skolan.", utan omformulera mig. "Jag pluggar" var nog mitt standardsvar.
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby vajlan on 15-08-2007 10:37

det svar som getts är precis det svar jag skulle ge... tack för att jag slapp formulera det. när jag gick på uni innan jag blev sjukad sa jag att jag skulle till skolan, fast det handlade om att jobba på D-uppsats o få ut sin magister...

man sa ju inte jag ska till högstadiet eller jag ska till gymnasiet när man gick där, då sa man också skolan vill jag minnas. eller, då sa man nog "plugget".

och på tal om reta sig på studierelaterade "släppjor"*, mitt ex retar sig på när man säger elever om de som går där han jobbar. "Det heter STUDENTER" skriker han varje gång jag säger elever. äh säger jag och är precis likadan som andra jag blir galen på. haha.

* se annan tråd, om glidningen lättja-lathet, kättja-kåthet.
vajlan

Postby TalkBack on 22-08-2007 10:55

Det skulle kunna vara så också, att uttrycket gå till skolan skiljer sig från att plugga på så vis att det är när man kommer upp i universitetsålder som man mycket riktigt börjar göra just detta (plugga, alltså), till skillnad från yngre skolgång då man bara gick dit för att vara där. Sannolikt gör en del detta även på universitetsnivå, vilket leder dem till att säga att de går till skolan eftersom deras aktivitetsnivå till mångt och mycket samstämmer med den de hade under sin högstadietid. Släppjan sitter således fortfarande i hos dessa individer (detta lät som en vetenskaplig avhandling - jag ber om ursäkt för det...)
TalkBack

Postby Ullah on 22-08-2007 16:17

Tyvärr är det nog ett "modeord" eller vad man skall kalla det. Jag har hört seriösa studenter använda det. Jag tycker det är ett oskick.
Ullah

Postby vajlan on 22-08-2007 19:28

piska mig, jag är en av dem! ;)
vajlan

Postby Ullah on 22-08-2007 22:11

Äh, jag kan skona dig, för du verkar så trevlig! Men alla andra... Ditt ex verkar trevlig förresten! Elever, bah! Studenter skall det vara! :D
Ullah

Postby ordning on 22-08-2007 22:12

När jag låg vid universitetet, eller studerade på högskola, så sa jag nog helt enkelt att "jag läser ditten eller datten".
Högre studier = mycket eget arbete, alltså pluggar man hemma. När man går till föreläsningarna går man väl till skolan.
Så tänker jag i fråga om hur och varför de olika termerna används.
ordning
Site Admin

Postby presens konjunktiv on 23-08-2007 07:25

Ullah wrote:Äh, jag kan skona dig, för du verkar så trevlig! Men alla andra... Ditt ex verkar trevlig förresten! Elever, bah! Studenter skall det vara! :D

:o :o :o

*Jag* då?!?!
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby Ullah on 23-08-2007 10:15

Men kära Presens K., visst skonar jag dig med! Och alla andra på detta forum! Men de otrogna där utanför ... :wink:
Hoppas bara inte folk snart på fullaste allvar börjar säga "nu skall jag till dagis" när de skall till skolan (universitetet) el. dyl.
Ullah

Postby vajlan on 23-08-2007 18:18

nej, det kommer inte att hända, för "skolan" är en generisk term för såväl dagis-förSKOLA, plugget-mellan, högstadie- eller gymnasieSKOLA, och universitet eller högSKOLA. skulle man säga dagis om uni så är det som att säga collie om en tax istället för att säga hund. så tänker iaf jag.
vajlan

Postby ordning on 23-08-2007 18:22

Man får väl inte ens säga dagis om dagis längre? Förskola, tycker de att man ska säga.
ordning
Site Admin

Postby Ullah on 23-08-2007 21:53

Det har du rätt i. Dagis är avskaffat. Även stadieindelningen, faktiskt. Och undervisning/inlärning etc. Nu är det bara snack om "lärande" :roll:
Ullah

Return to Vad snackar de om?