Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Radikal och liberal

Ibland verkar folk inte veta vad de säger. (Eller skriver.) Ibland får ett ord eller ett uttryck plötsligt en ny innebörd, kanske rentav den motsatta betydelsen av det som först avsågs.

Radikal och liberal

Postby ordning on 19-08-2007 14:53

- är svåra ord att använda, tycker jag, för de kan lika gärna uppfattas som motsatsen till det man menar. Eller är det bara jag som har problem med detta?
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 19-08-2007 20:45

det beror ju på om man använder orden i deras ursprungliga eller egentliga betydelse eller i deras politiska dito. det är samma sak med konservativ. vad betyder en mkt radikal högerman, en liberal kristdemokrat och en stockkonservativ kommunist för dig? ;)

nu skriver jag heltossigt, men det har varit radikalkaos här, då får man vara snurrig.
vajlan

Postby presens konjunktiv on 19-08-2007 22:01

Ja, för att vara på den säkra sidan så måste man definiera orden innan man använder dem.

Av Vajlans exempel tycker jag nog att en stockkonservativ kommunist är den som är lättast att föreställa sig. "Radikal" betyder ju "tillbaka till rötterna", så en radikal högerman, det är väl Gustaf Fredrik Östberg, eller någon. Och liberala kristdemokrater - finns de?
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby ordning on 19-08-2007 23:21

Haha, ja men problemet är ju att man sällan slår sig ner och kommer överens om ordens innebörd innan man ger sig i slang med någon. Helt plötsligt utbryter en diskussion och så använder någon ord som kan betyda vad som helst och så snurrar man in sig ordentligt innan alla är klara med vad folk egentligen menar.

Är det därför det är så "kul" med politiska debatter? ;)
ordning
Site Admin

Return to Vad snackar de om?