Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Hemul och ohemul mm

Varför låter vissa ord bara så... fel?

Moderator: rigg

Hemul och ohemul mm

Postby ordning on 25-07-2007 12:21

När jag var ung så sa jag och mina kompisar saker som "ohemula äro herrens vägnar". Ohemul var ett kul ord att använda, strunt samma vad det betydde. Nu upptäcker jag att även hemul existerar.

Hemul - skyldighet att för säljare visa att det överlåtna värdet tillhörde honom, bevis för riktighet

Ohemul - som saknar grund eller berättigande

I skenet av detta ser jag ju hur blasfemiskt vi uttryckt oss om Guds göranden. Men det hindrar ju inte att det är kul att använda!

Hemulsman - person som är underkastad hemul

Det är ju svårt att inte tänka på mumintroll. Hemul är ett udda ord. Liksom bulvan. Och vestibul. Vänta nu, vestibulit, har det med kvinnans inre väntrum att göra?
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 25-07-2007 12:27

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vulvovestibulit

här talas det om slidans förgård o förgård kan väl gå för farstu? sambandet torde vara glasklart ja. :)
vajlan

Postby ordning on 25-07-2007 12:35

"Brinnande vulva", så trevligt!
Och kul att ha en farstu i ens allra heligaste. Det är väl där man torkar av skorna innan man går in?

Fast nu när jag tänker efter så skulle jag nog ha lättare att fördra om nån fräste "jävla farstu/vestibul" åt mej än "daggvåt ängsmark" eller vad det nu var fitta betydde. Träskmark. Sumpkärr. Gah.
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 25-07-2007 12:40

vissa vestibuler tar man av sig ytterkläder i, andra går man in i med regnrock på haha. sorry, kunde inte låta bli.. ;)

eller nej, vid vestibulit kommer man ju inte in nej, så skämtet funkar inte ens! nu ska jag gå o göra nåt vettigt istället för att vara slipprig här.

tycker man kunde ha en rubrik Felaktigt användande av ord också. finns det nåt så irriterande som folk som gödslar med ord som förvisso o alltid använder dem fel?

och så gillar jag när man ser de senaste kommentarerna- som du har på saltbloggen- kan man ha det här? senaste inlägg-grej alltså? kanske redan finns o jag bara missat det...
vajlan

Postby ordning on 25-07-2007 12:56

För ordningens skull måste jag påpeka att det finns en särskild avdelning för önskemål och synpunkter! Ja, du fattar ju det vajlan, jag tänkte mest på nytillkomna som kanske inte är så vana! :wink:

Men naturligtvis har jag lagt till en ny kategori, som damen önskat. We aim to please.
Nej, det enda som erbjuds är två lösningar: att man letar efter den blinkande ikon som signalerar att det finns nya inlägg, ELLER att du klickar på länken uppe till höger (på indexsidan) som säger nåt i stil med "inlägg som skapats sen du var här sist". That's it.
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 25-07-2007 13:14

jag såg det sen, att det redan fanns. alles gut! :)
vajlan

Return to Is it just me...