Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

"Som om" och "som att"

Hur var det nu de sa i skolan? Här diskuterar vi skrivregler och dess missuppfattningar.

Moderator: rigg

"Som om" och "som att"

Postby Ullah on 01-08-2007 00:18

Jag har aldrig sett någon diskussion om sammanblandningen av dessa två uttryck, och skulle väldigt gärna vilja veta vad ni andra säger om saken. Jag har länge retat mig på det faktum att folk ofta säger "som att" när det enligt min mening borde vara "som om". Ex.: "Det känns som att vi skulle kunna lära känna varandra" när det borde vara "det känns som om ...". I vissa fall är "som att" rätt, som exempelvis "Det känns som att vara ung igen", men visst sammanblandas uttrycken? Eller är jag bara helt insnöad på detta?
Ullah

Postby vajlan on 01-08-2007 14:37

spontant tänker jag Som att som ett eget uttryck : "Som att du skulle vara tjugotvå hahaha! Du är ju fjorton högst!"

annars håller jag med dig. tror som att är ett insmuget fel av typ vart istället för var, hennes istället för sin osv... slapphet helt enkelt.
vajlan

Postby TalkBack on 06-08-2007 11:50

Slapphet, sa Bull. Tyvärr är det nog det som genomsyrar språkvården hos många. "Du fattar ändå vad jag menar" räcker som alibi för att slippa anstränga sig för att säga och skriva rätt.

Suck.
TalkBack

Return to Särskrivningar mm