Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Fejdlysten

Slå ett slag för ord som riskerar att försvinna ur den svenska folkmunnen.

Moderator: rigg

Fejdlysten

Postby en djefla man on 25-07-2007 12:48

Som småbarnsförälder är jag van vid att rädda små värdefulla ting precis i det ögonblick som de är på väg ner i soptunnan.

”Fejdlysten” dumpades nyligen av SAOL-redaktionen. Är det inte ett trevligt litet ord som vi kan ta till nåder igen så att det kan införlivas i den statssanktionerade ordmassan igen i SAOL 14?
”Det bestående är bra.
Oppositionen mot det bestående är bra.”

Gunnar Ekelöf
en djefla man

Postby vajlan on 25-07-2007 13:20

fast räcker inte trätgirig eller grälsjuk? låt oss feng shuia svenskan! sånt som inte används/använts på x antal år åker ut... ;)
vajlan

Postby Apan on 23-08-2008 23:26

Ja! Nu blev jag lite fejdlysten... varför inte skrota kompletta fraser som inte är aktuella längre, exempelvis "det är mitt ansvar att ... ", har någon hört en politiker yttra den onödiga ordkombinationen? Det måste vara få förunnat att ha hört någon säga något sådant.. :wink:
"Även en blind kan hitta en höna"
Apan

Return to Vilka ord får inte försvinna?