Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

syfta till eller på?

Hur var det nu de sa i skolan? Här diskuterar vi skrivregler och dess missuppfattningar.

Moderator: rigg

syfta till eller på?

Postby mymlan on 27-07-2007 19:59

Vad har ni för tankar om det? Kanske någon vet precis vad det ska vara.
Själv tycker jag att det låter bättre att säga att man syftar till något, men de flesta använder kombinationen syfta på. (förmodligen är det senare rätt)

Någon som vet?
mymlan

Postby TalkBack on 28-07-2007 13:04

I mina öron betyder de två uttrycken lite olika saker. Jag kan till exempel med en handling syfta till att få ett visst resultat (alltså betyder det i det sammanhanget ungefär detsamma som avsikt), medan jag kan säga en sak och syfta på något (alltså i den betydelsen ungefär att mena). Kanske finns det andra som associerar annorlunda?
TalkBack

Postby dekorum on 30-07-2007 14:13

Jag håller med TalkBack i den frågan!
dekorum

tack

Postby mymlan on 31-07-2007 19:51

Ni har såklart rätt, och när jag tänkt på det och skrivit olika meningar med ordet syfta inser jag att jag nog använt mig av den regeln men utan att riktigt vara medveten om varför.

Bra att jag fick klarhet i det.
mymlan

Return to Särskrivningar mm