Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

mejl, mail eller e-post.

Vissa ord och uttryck är så 'spot on' på originalspråk att man ogärna vill använda en halvtaskig svensk översättning. Men kanske någon annan ruvar på en synonym som är acceptabel?

Moderator: rigg

mejl, mail eller e-post.

Postby rigg on 25-07-2007 10:58

Jag har precis vant mig av från att använda det engelska e-mail (eller bara mail). Använder det försvenskade mejl istället.

Konsulterade nyss Språkrådet som rekommenderar e-post, e-brev, e-meddelande. Men, i tal eller ledigare skrift tycker även Språkrådet att de försvenskade mejl och mejla går bra.
rigg

Jag e-postar aldrig

Postby johannagraf on 25-07-2007 11:20

Jag mailar, inte mejlar, inte e-postar. Knasigt, eftersom även den vanliga snigelposten heter mail på engelska. Men jag gör det.

Men det är ännu sjukare att jag messar, alternativt sms:ar, trots att engelsmännen själva "textar", vilket ju är betydligt mer svenskklingande.
Johanna
johannagraf

SMS

Postby ordning on 25-07-2007 11:43

Ja jäklar! Detta "textande" tycker jag är snudd på förbluffande, faktiskt. Det är så otympligt, tycker jag. Säger man "he texted me" eller "he sent me a text... message"?
ordning
Site Admin

Postby Quasilie on 25-07-2007 16:37

De säger "He texted me". Tror jag...
"A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog."
Quasilie

Postby Skrivkramp on 25-07-2007 22:37

Men pröva (prova? se detta ämne) med att använda uttryck som e-post, e-brev etc. Det går MYCKET bättre, mycket oftare än ni anar. Och så slår vi ihjäl lite engelska på kuppen!
Skrivkramp

Re: SMS

Postby Kristina af Knusselbo on 25-07-2007 23:48

ordning wrote:Ja jäklar! Detta "textande" tycker jag är snudd på förbluffande, faktiskt. Det är så otympligt, tycker jag. Säger man "he texted me" eller "he sent me a text... message"?

De engelsmän jag känner säger "texted me"
Kristina af Knusselbo

Postby TalkBack on 26-07-2007 11:51

Personligen föredrar jag att kalla det för att mejla, men det är kanske en vanesak. Dock tror jag aldrig att jag skulle kunna vänja mig vid den aktiva formen av e-brev: "kan du inte e-breva mig om det där?".

Sen kan jag tycka att "texta" hade varit ett utmärkt uttryck för sms-skickande, men det väcker ju även frågan vad man i så fall skulle kalla översättningen av utländska program på tv för att undvika förväxlingar. Men "att sms:a" fungerar egentligen alldeles utmärkt eftersom det ju samtidigt också förklarar exakt vilket tekniskt hjälpmedel man avser. Att messa nån kan man ju lika gärna göra via Messenger i datorn eller genom att skicka ett mms med mobilen.

Ärligt talat borde egentligen det engelska uttrycket ha varit "to sms", eftersom det historiskt finns andra exempel där de använder det tekniska hjälpmedlets namn för att beskriva handlingen (jmf "to make a xerox" eller "polaroid").
TalkBack

SMS

Postby labbråttan on 26-07-2007 19:58

SMS på engelska heter väl text message? De använder väl inte samma förkortning som vi? Jag har aldrig hört någon säga, eller sett i skrift "to SMS".
/labbråttan
labbråttan

Postby TalkBack on 26-07-2007 20:59

Funktionen i telefonen borde väl även i engelskspråkiga länder heta Short Message Service, men de kanske inte använder det över huvud taget i dagligt tal, jag bara kastar ur mig egenproducerade teorier och förslag här...
TalkBack

Postby In Tom's Wonderland on 09-03-2008 11:30

Jag mailar... "mejl" ser i mina ögon inte ut att vara något ord på varen svenska eller engelska, haha. Påminner för mycket om den hemska varianten av "mig" som jag tycker man stöter på i mellanstadieskolor.

Säger man SMS i Storbritannien så vet de flesta vad det är men de kallar dem fortfarande för a text (message)... majoriteten av sms:en jag skickar går till utlandet så jag säger sällan SMS längre, utan håller mig till text.
In Tom's Wonderland

Postby presens konjunktiv on 17-03-2008 10:08

Jag mejlar också. I mitt cv står det dock "e-postadress".

Dessutom skriver jag tejp och dejt.
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Return to Går det att översätta?