Ett ord som har blivit väldigt vanligt att lägga till det mesta nu för tiden, är loss. När kändisar handlar kläder berättar skvallertidningarna att kändisen i fråga har varit ute och shoppat loss. Kanske har man hittat en ny kärlek och berättar efteråt i sin blogg hur man hånglade loss på någon strandpromenad. Eller så är ett tjejgäng ute på krogen och dansar loss.
Jag har aldrig riktigt lyckats klura ut vad det är som lossnar.
Dessutom verkar det här till stor del vara ett kvinnligt fenomen, för ordet återfinns oftast (så vitt jag kan påminna mig, i alla fall) på traditionellt kvinnliga handlingar (okej, ofta är en kille inblandad i hånglandet, men ni fattar principen). Förutom ovanstående exempel har jag sett både bitcha loss, svänga loss, festa loss, och så vidare. Men man ser sällan att en kille gasar loss med moppen eller spelar loss på datorn (trots att det faktiskt teoretiskt finns en stor möjlighet att saker verkligen lossnar vid båda tillfällena).
Och var kommer det här uttrycket egentligen ifrån? Svenskan influeras ju rätt mycket av engelskan för ögonblicket, men jag kan inte riktigt komma på att motsvarande uttryck finns i engelskan heller. Eller är det bara jag som är för dåligt bevandrad i vardagsamerikanskan?