Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Vad är det som lossnar!?

Ibland verkar folk inte veta vad de säger. (Eller skriver.) Ibland får ett ord eller ett uttryck plötsligt en ny innebörd, kanske rentav den motsatta betydelsen av det som först avsågs.

Vad är det som lossnar!?

Postby TalkBack on 26-07-2007 11:13

Ett ord som har blivit väldigt vanligt att lägga till det mesta nu för tiden, är loss. När kändisar handlar kläder berättar skvallertidningarna att kändisen i fråga har varit ute och shoppat loss. Kanske har man hittat en ny kärlek och berättar efteråt i sin blogg hur man hånglade loss på någon strandpromenad. Eller så är ett tjejgäng ute på krogen och dansar loss.

Jag har aldrig riktigt lyckats klura ut vad det är som lossnar.

Dessutom verkar det här till stor del vara ett kvinnligt fenomen, för ordet återfinns oftast (så vitt jag kan påminna mig, i alla fall) på traditionellt kvinnliga handlingar (okej, ofta är en kille inblandad i hånglandet, men ni fattar principen). Förutom ovanstående exempel har jag sett både bitcha loss, svänga loss, festa loss, och så vidare. Men man ser sällan att en kille gasar loss med moppen eller spelar loss på datorn (trots att det faktiskt teoretiskt finns en stor möjlighet att saker verkligen lossnar vid båda tillfällena).

Och var kommer det här uttrycket egentligen ifrån? Svenskan influeras ju rätt mycket av engelskan för ögonblicket, men jag kan inte riktigt komma på att motsvarande uttryck finns i engelskan heller. Eller är det bara jag som är för dåligt bevandrad i vardagsamerikanskan?
TalkBack

Postby ordning on 26-07-2007 11:40

Vilken härlig iakttagelse! Jag ska erkänna att jag skrattade när jag läste detta. För mej personligen handlar "lossandet" om hämningar. Man shoppar eller dansar loss utan att lägga band på sig, utan förnuftets röst som tycker man ska resonabel, behärskad och lagom.
Så tänker jag!
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 26-07-2007 13:33

varför inte hångla loss som komplement till hångla upp? ;)
vajlan

Postby rigg on 26-07-2007 21:15

Jag är inne på samma linje som Ordningskvinnan här.
För mej personligen handlar "lossandet" om hämningar.
Man har ju sagt länge att "det lossnar" om något som är låst, hämmat eller blockerat i många olika sammanhang som idrott, författande och konstnärsskap.
rigg

grunduttrycket...

Postby mymlan on 27-07-2007 19:12

...är väl ändå att "släppa loss", och det har väl betydelsen gå över gränsen, släppa hämningar osv som ni är inne på.
Att det sedan kommit att användas med andra verb före, som shoppa, festa osv är kanske inte så konstigt?
mymlan

Return to Vad snackar de om?