Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Karlar!

Vad betyder diftong och grav accent? Hur synliggör man språkmelodi? Kan man skriva fonetiskt så alla förstår? Kunniga får gärna reda ut begreppen.

Karlar!

Postby ordning on 20-09-2007 20:47

Jag tänker på karlar.
Eller rättare sagt karl och Karl. Varför uttalas de olika? Hur kommer det sig att hos en vanlig karl är l:et stumt? Eller är det dialektalt, tro?
Hos Karl är det istället r:et som inte hörs.
Nån som har några tankar om det?
ordning
Site Admin

Postby mård on 11-11-2007 11:22

Inte är det berott på att "l" förloras i nåra vanliga ord. Tänk om "värld". Oooooch.... Här e en tanke. Titta. "värld" låter "veröld" på islenska. Kanske lät det nåt sånt på svenska också. Före vokalen kastades bort från andra stavelsen, stoppade man att uttala "l", jag menar, det blev först /vε:rød/, och sista vokalen förlorades bara senare. Å andra sido, finns det en vokal (oftast "e") mellan "r" och "l" i ordet karl i flera språk. Kanske var det detsamma i svenska som det ordet "värld"? Jag menar, först förlorade man "l", och sen vokalen. :)
Kan hjertets flamme dø i bålets flammer?
mård

Return to Uttalshjälpen