Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Östgötska

Vad betyder diftong och grav accent? Hur synliggör man språkmelodi? Kan man skriva fonetiskt så alla förstår? Kunniga får gärna reda ut begreppen.

Östgötska

Postby Cecilia N on 09-12-2007 22:35

Så stavas det: östgötska.

Men uttalet är mer: öschöttska. Eller nja ... andra ljudet är nog inte riktigt så heller.

Sch som i brosch är det ju inte, det blir för mycket "tj"-läte i det.
Snarare är det som en tonlös harkling utan smatter. Ett h uttalat med en öppen mun.
Eller ett ö utan ton, med bara luft. Fast med lite mer tryck i.

Förslag?
Cecilia N

Postby Åsna on 10-12-2007 00:51

Jag uttalar det precis som i sju sjösjuka sjömän. :) Fast jag är inte östgöte...östgöta? :P
Åsna

Postby TalkBack on 17-12-2007 13:51

Själv har jag haft lite problem med det där i min barndom, för jag hade en klasskompis som bodde på Östgötavägen, och jag visste ju att det hette öschötta, men nu ligger ju den här aktuella vägen i en förort utanför Stockholm, och här skulle vi ju egentligen säga ust-jötavegen (nåja, e:et i vägen är kanske lite omodernt, men ändå), så det var en traumatisk barndom där i några år...
TalkBack

Postby Öpir on 31-12-2007 21:39

Sj-ljuden varierar ju ganska mycket människor emellan, men jag har i alla fall samma sj-ljud i östgötska/östgöte som i sjö. Och det är väl också vad man förväntar sig språkhistoriskt sett: -t- försvinner i konsonantgruppen -stg-, -g- blir -j- före -ö- (som i göra) och -sj- blir ett sj-ljud.

Samma utveckling som i gästgivare (om nu någon använder det ordet nu för tiden och dessutom uttalar det gäschivare).
Öpir

Return to Uttalshjälpen