Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Ord jag inte står ut med

Varför låter vissa ord bara så... fel?

Moderator: rigg

Ord jag inte står ut med

Postby Ullah on 04-08-2007 10:42

Vet inte om det är rätt plats här, men jag skulle gärna vilja ta upp ett ord jag inte står ut med. Det är ordet "klockren". Jag blir så irriterad när jag hör det. Aldrig aldrig aldrig använder jag det själv. Har ni några ord ni inte står ut med? Vad tycker ni om "klockren"?
Ullah

Postby vajlan on 04-08-2007 13:18

klockren har jag inga problem med, jag har nog använt det själv till och med. jag har svårt för användning av ord, inte så mkt orden själva. sånt som "spendera" om tid, felstavning som "lungt" och feluppfattning som "situationstecken", uttalet "asseptera" osv.
vajlan

Postby Ullah on 04-08-2007 14:10

Ja, det kan man ju också bli tokig på. Ett annat exempel är "egenklien" för egentligen. Och felaktig användning av "dem". Idag såg jag i en blogg (för övrigt trevlig) där det stod "till syven och sist". Det sticker i mina ögon. Och "ta självmord". Jag blir galen. Nu skall jag sluta tänka på sådana saker en stund.
Ullah

Re: Ord jag inte står ut med

Postby Kristina af Knusselbo on 04-08-2007 19:44

Ullah wrote:Vet inte om det är rätt plats här, men jag skulle gärna vilja ta upp ett ord jag inte står ut med. Det är ordet "klockren". Jag blir så irriterad när jag hör det. Aldrig aldrig aldrig använder jag det själv. Har ni några ord ni inte står ut med? Vad tycker ni om "klockren"?

Det låter lite löjligt när man säger det stup i kvarten! [OBS ordvitsen...]
Men ännu värre är uttrycket som jag sett de senaste dagen i diverse bloggkommentarer: "Klockers!" Det ska väl föreställa nån slags förengelskad variant av klockrent.

Annars har jag en kollega som säger "Kanon!" om det mesta (så där överpositivt). Det kan bli lätt frustrerande ibland när man hört det 30 gånger på en dag.
Kristina af Knusselbo

Postby TalkBack on 06-08-2007 12:13

...och där finns ju en variant som blir kanoners och som också förekommer till förbannelse hos vissa...
TalkBack

Postby vajlan on 06-08-2007 12:19

nu kom jag på vad jag avskyr! när folk säger ABSOLUT där jag skulle säga Visst eller Det går bra. snacka devalvering! å andra sidan är det ett vanligt fenomen. på franska säger man idag Sans doute när man menar Förmodligen. EGENTLIGEN betyder det Utan tvivel/Tvivelsutan, men det måste man säga Sans AUCUN doute för att säga idag (alltså utan något som helst tvivel..) det finns många exempel på liknande värdeglidningar.
vajlan

Postby Farbror B on 06-08-2007 12:43

"går bort" är bland det fulaste jag har hört. det uttrycket skulle jag aldrig använda.

Ex.
Den laxrosa skjortan var snygg men den blåa går bort.
Farbror B

Postby Kristina af Knusselbo on 07-08-2007 16:09

Farbror B wrote:"går bort" är bland det fulaste jag har hört. det uttrycket skulle jag aldrig använda.

Ex.

Eller ännu värre "den blåa går fetbort" :)

Nu kommer vi nog snart till generationsklyftor här....och hur ungdomar pratar
Ett sånt exempel är min 17-årige styvson (ja, och typ alla tonåringar) som använder ordet "äger" så himla konstigt (enligt mitt tycke då).

Jag äger = Jag är bäst
Jag ägde dig = jag var bättre än du eller vann över dig

I mina öron låter det väldigt knepigt och inget jag någonsin skulle komma på att använda.
Kristina af Knusselbo

Postby rigg on 25-08-2007 21:26

Farbror B wrote:"går bort" är bland det fulaste jag har hört. det uttrycket skulle jag aldrig använda.

Ex.

Ännu värre tycker jag det är att använda gå bort om döden.
När jag hör det (och det passar sig beroende på situation och sammanhang) brukar jag ställa följdfrågan "vart då?"
rigg

Postby Farbror B on 25-08-2007 21:58

Min morfar använder uttrycket "XXX har blivit död". Det låter mycket märkligt.
Farbror B

Postby rigg on 25-08-2007 22:38

Farbror B wrote:Min morfar använder uttrycket "XXX har blivit död". Det låter mycket märkligt.

Märkligt, men mindre märkligt än att XXX har gått bort.
rigg

Postby Quasilie on 25-08-2007 23:47

...och för att spinna vidare på samma morbida ämne så hade jag en klasskompis som sade att någon hade "kilat av pinn". Det tyckte jag var ganska roligt. Snacka om sammanblandning av uttryck. :wink:
"A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog."
Quasilie

Postby Cecilia N on 26-08-2007 20:39

H*n har blivit död tycker jag egentligen är en ganska relevant grammatik.

H*n har dött påstår ju om man ska vara petnoga att h*n har gjort något, på något sätt gjort sig död. Inte tagit livet av sig, men ändå på något sätt varit delaktig.
H*n kanske sov och så kom döden - har blivit död, helt utan egen förskyllan.

Men jag tror inte jag har hört det uttrycket förut.
Cecilia N

Postby ordning on 27-08-2007 18:09

Det finns ju många omskrivningar för att dö.
Mina föräldrar säger gärna att [Ingmar Bergman] har slutat röka.
Kristna människor får komma hem, medan andra går bort. Ytterligare andra får helt enkelt sluta eller somna in.
Fast det är inte säkert att folk skiljer på somna och somna in! Små svårnattade bäbisar påstås äntligen ha somnat in, tex.
Det verkar som om ordet död anses för hårt för att användas om sina kära?
ordning
Site Admin

Postby Ullah on 27-08-2007 21:21

Den här tråden är verkligen KLOCKREN! :lol:
Ullah

Next

Return to Is it just me...