Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Njutånger

Varifrån har våra underbara svenska småhålor fått sina namn?

Njutånger

Postby rigg on 30-07-2007 23:30

Ett av de vackraste ortsnamnen jag vet är "Njutånger" (Hälsingland). Men det låter som något man kan ha dagen efter :wink:

Längst en av de mindre vägarna dit passerar man först Änga och Njöte vilket sätter mer fart på min fantasi!
rigg

Postby gnu on 25-05-2009 22:39

Jag var tvungen att snurra runt lite på nätet för att återupptäcka varifrån "ånger" i ortsnamn kommer.

Trång vik/bukt/fjord etc.

Jag saknar faktiskt ortsnamnet Kräkångersnoret (nötkreatur+trång vik+smalt vattendrag som förenar öppna vatten)
Lövsele ger inte alls samma outplånliga intryck.

På vägen mellan Bjurholm och Agnäs i Ångermanland kommer ortsnamnsstegringen Önskanäs - Älskanäs - Petnäset.
Sug på den :P
Rätta mig, ni som har fel.
gnu

Return to Ortsnamn