Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Malström

Slå ett slag för ord som riskerar att försvinna ur den svenska folkmunnen.

Moderator: rigg

Malström

Postby johannagraf on 25-07-2007 11:14

Detta ord är mycket användbart och får inte förfalla i glömskans träskmarker.
Denna sommar har till exempel krävt en malström av gingroggar för att överleva regnet.
Johanna
johannagraf

Postby ordning on 25-07-2007 12:02

Intressant. Jag har nog mest sett ordet användas på engelska (maelstrom) och då naturligtvis gjort felkoppling till ångström... som varken har med ånga eller ström att göra. Mycket förvirrande. Måhända skulle allt bli klarare efter en malström av drinkar. :wink:
ordning
Site Admin

Språkdarwinist

Postby johannagraf on 27-07-2007 20:38

Frågade sambon om tips på ord som inte får försvinna. Han muttrade bara nåt om att han var språkdarwinist och att han tyckte att ord skulle försvinna i takt med att de blev ointressanta för folk. Jag håller dock inte med honom. Det finns ord som "beige", "urping" och "horsigt" som har så mycket av ungdomens nostalgiska skimmer över sig att de helt enkelt måste vidarebefordras till den yngre generationenn. Det tycker dock inte de själva, vilket brukar resultera i svåra suckanden och stönanden när jag använder dem.
Johanna
johannagraf

Postby ordning on 27-07-2007 20:45

Var inte rädd för att brodera ut texten! Det är inte säkert att alla förstår det fenomenala med just dina uttryck. Tiden går, uttryck glöms, nya generationer föds... ack ack. Just dina konnotationer står kanske inte att finna i en uppslagsbok.

Själv gillar jag dymedelst (på detta sätt). Det verkar inte vara på väg tillbaka...
ordning
Site Admin

Return to Vilka ord får inte försvinna?