Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Lite lite

Hur ska orden fogas samman till korrekta meningar om man följer regelverket?

Lite lite

Postby ordning on 02-08-2007 22:52

Ordet lite kan läsas på olika sätt. Idag står det om några mord. Eller några, det var 62 stycken. Hur kan man mörda så många helt obemärkt?

De flesta av dem väckte lite uppseende.

Lite som i knappt någon, eller lite som en del?

En gång skrev jag en replik. En man skulle kommentera maten.
Lite lite salt! skulle han säga och mena att det var osalt. Inte salt nog.
Men skådisen uttalade det som att han bara önskade en gnutta mer salt. Lite lite yttepytte mer salt så blir det helt perfekt! Ungefär.
Sen kom jag på att man kan säga att maten är "lite salt" och mena "har du tappat hela saltkaret i kastrullen".

Hur smakar maten?
Lite.
ordning
Site Admin

Postby rigg on 19-08-2007 23:52

Jadu, Salt. Knepig frågeställning detdär. Själv uttalar jag lite och lite lite olika. Men i skrift funkar det ju inte. Lite salt, tack är dock ganska solklart, liksom lite väl salt.

Var förresten på middag en gång där två personer fixade soppan. Den ene smakade av och kommenterade med lite salt, och menade att det var lite väl salt, den andre uppfattade det som hon skulle salta mera. Den soppan blev lite salt :D
rigg

bara lite

Postby Mimosa on 29-08-2007 16:16

Haha, ett närsläktat problem har jag upplevt när jag köpte en hamburgare i ett gatukök. Fick den klassiska frågan om jag ville "ha allt på" och svarade (korkat nog) "bara lite lök, tack". Jag ville kommunicera att jag ville ha alla pålägg men minska en smula på den råa löken... det var dock inte riktigt så det uppfattades av den mörke mannen i kiosken. :)
Mimosa

Postby vajlan on 29-08-2007 20:03

jag hade också förstått det som kioskinnehavaren. (fast jag är också mörk, kanske det är det det hänger på? ;))

idag blev jag missuppfattad på apoteket när jag sa att jag ville ha båda medicinerna. jag fick två burkar en samma sort istället för en av varsin sort. mystiskt. inte underligt man inte förstår varann på nätet när man inte ens förstår varann irl!
vajlan

Postby Mimosa on 30-08-2007 08:27

Vajlan: Ja, det hade nog jag också... om det inte vore för att jag liksom även nickade och dessutom betonade _lite_ (vilket inte framgick av mitt inlägg, jag vet) på ett sätt som jag tror att de flesta med svenska som modersmål i a f skulle notera... Men jag vet att det var klumpigt av mig och jag har lärt mig min läxa. :)
Mimosa

Re: bara lite

Postby rigg on 31-08-2007 14:04

Mimosa wrote:Haha, ett närsläktat problem har jag upplevt när jag köpte en hamburgare i ett gatukök. Fick den klassiska frågan om jag ville "ha allt på" och svarade (korkat nog) "bara lite lök, tack". Jag ville kommunicera att jag ville ha alla pålägg men minska en smula på den råa löken... det var dock inte riktigt så det uppfattades av den mörke mannen i kiosken. :)

Hu vad hemskt, beställa en hamburgare med lite lök och få en med bara lök :lol:
rigg

Postby ordning on 31-08-2007 18:25

Ehm... som lök- och ketchupvägrare måste jag tillstå att jag försöker vara övertydlig i en beställningssituation. För det verkar vara en av århundradets mest komplexa begäran som förvånansvärt ofta blir fel.
ordning
Site Admin

Return to Meningsbyggnad