Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Julafton

Varför låter vissa ord bara så... fel?

Moderator: rigg

Julafton

Postby ordning on 25-07-2007 08:07

Ja, det här är kanske inget som bekymrar någon annan än mej, men...

Jag såg på tv där någon pratade om "christmas eve" och detta översattes till "julaftons kväll".
Vafaen, tänkte jag, det var ingen som angav någon tidsangivelse, och sen blev jag lite förbryllad. Julafton är alltså kväll redan från arla morgonstund till julaftons afton.

Först har vi en dag som är afton, sen en dag som är dag, vilken följs av en annandag. Och detta mönster upprepar sig flera gånger om året. Jag vet inte om jag ska vara förnärmad över det precis, men det är konstigt att jag inte reflekterat över det tidigare.
ordning
Site Admin

Översättningsmiss...

Postby rigg on 25-07-2007 11:04

Kollade i Lexin, eve är inte bara det mer poetiska ordet för afton (kväll) utan även hela helgdagsaftonen...

Engelskt uppslagsord
eve

Svensk översättning
helgdagsafton (substantiv)

Exempel

* Christmas Eve---julafton
rigg

Jo

Postby mymlan on 27-07-2007 19:03

Det är väl ingen nyhet att Christmas Eve betyder Julafton, precis som att Christmas Day är Juldagen?

Det är heller ingen nyhet att många översättningar till film och teve är direkt olustframkallande...
mymlan

Postby ordning on 27-07-2007 19:34

Tydligen var jag lite otydlig! Jag får väl försöka förtydliga mej.

Det ena handlade om christmas eve som blev julaftons kväll fast det ju betyder julafton.

Det andra var det - som möjligen bara jag tycker är konstigt - att en dag kallas afton. Om det sen är julafton, påskafton eller midsommarafton. Varför inte "dag före jul" istället för julafton?

Vad är det logiska i att julafton kommer före juldagen? Och varför följs de isåfall inte av julmorgon? Förresten hade det kanske varit trevligt att ha födelseafton och annandagsfödelse också.
ordning
Site Admin

aha

Postby mymlan on 27-07-2007 19:47

Det har väl med kyrkan och kyrkotraditionerna att göra?
Det heter ju "helgdagsafton" dagen före röd dag i almanackan.
mymlan

Postby bluefire on 29-07-2007 00:26

Jag tror det kommer från svordomar på Roskildefestivalen. "Far åt..." i kombination med "heldagsrock" blev "helgdagsrock åt Far". Att Mor fick en "söndagskjol" och inte en "helgdagskjol" beror nog på någon dansk-svensk språkförbristning.

Men jag kan ha fel.
bluefire

Postby Cecilia N on 29-07-2007 15:23

Jag anar att det har att göra med det judiska/bibliska sättet att räkna dygnen.

En veckodag (tisdag t ex) börjar när solen gått ner på (måndag). Sen är det tisdag hela den natten, genom gryning och soluppgång och solens färd över himlen. Och sen blir det (onsdag) när solen gått ner.

Alltså, analogt fast knasigt, börjar jul(dagen) när solen går ner på dagen innan. Dagen innan (enligt vår räkning) innehåller julens afton.

Det här sättet att tänka/räkna finns i helgsmålsringningen som sker på lördag kl 18.00. Helgen börjar kvällen innan.
Cecilia N

Postby ordning on 29-07-2007 16:53

Jamen nu börjar det likna något! Tack Cecilia! Plötsligt blir det lite mer begripligt. Det där hade jag verkligen ingen aning om. Dessutom stämmer det med mitt sätt att tänka, nämligen att helgen börjar på fredag, när man gått hem från jobbet.

Åh, jag tycker verkligen det är underbart med ett forum där medlemmar kan lära av varandra! En har kunskaper om Bibeln, en annan vet mer om vad som försiggår på strippklubbar! ;)
ordning
Site Admin

Postby bluefire on 30-07-2007 00:32

Jag tyckte att min förklaring var bra men jag inser att den inte var nån förklaring :P Och jag håller med. Det är väl så det har resonerats och min helg börjar också när jag lämnar jobbet på fredagen.
bluefire

Postby ordning on 30-07-2007 09:31

Bluefire, det var en väldigt trevlig teori du la fram och alla spekulationer och associationer är välkomna. Någon annan kanske tar till sig just din förklaring! Vi får se oss som folkbildare på området. ;)
ordning
Site Admin

Return to Is it just me...