Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Jobba hemifrån

Varför låter vissa ord bara så... fel?

Moderator: rigg

Postby vajlan on 01-12-2007 13:19

Kan inte riktigt starta en ny tråd för att säga detta, men häromdagen sa nån jag förväntas jobba med Situationstecken... Hilfe.. På samma ställe hörde jag "i sakta gemak".. Så, nu har jag lättat mitt hjärta, nu känns det bättre. Tack, ORDning!
vajlan

Postby Ullah on 01-12-2007 17:11

Jag hörde Susanne Ljung i P1-programmet Stil säga "ta självmord", och fick en lapp hem från skolan där de kallade till "föräldrarmöte". Tack för ORDning från mig också för att jag fick chansen att säga detta.
Ullah

Postby vajlan on 01-12-2007 21:12

Ullah, ett hjärtinnerligt känt tack för att du länkade till Lotten. Jag roades enormt att ett inlägg om namn och läste där också en grammatisk förklaring som fick mig att känna att jag inte bara är språkpolis, jag är ju lingvist också. ibland glömmer jag bort att jag fortfarande är det jag var, även om livet lagt lite krokben för lingvisteriet på sistone. det hela fick mig så upplivad och spelade faktiskt ROLL för mig! så du vet! tack! ibland gör man nytta utan att ens veta om det!
vajlan

Postby vajlan on 01-12-2007 21:14

hua, jag upprepade "för mig" lite för många gånger. rätt vad det är börjar jag väl säga "hålla i schakt" och "konfundersam". bäst att "ta tillvara på" tillfället att hålla klaffen.. :) gaaaaah!
vajlan

Postby Ullah on 02-12-2007 00:51

Vajlan, vad roligt att kunna göra dig glad! :D Men du får tacka vår käre Conny också! :wink:
Ullah

Postby Kristina af Knusselbo on 04-01-2008 22:51

vajlan wrote:Kan inte riktigt starta en ny tråd för att säga detta, men häromdagen sa nån jag förväntas jobba med Situationstecken... Hilfe.. På samma ställe hörde jag "i sakta gemak".. Så, nu har jag lättat mitt hjärta, nu känns det bättre. Tack, ORDning!

Ojojoj...har inte varit inne här på ett bra tag, men läste igenom hela den här tråden nu och har suttit och skrattat högt för mig själv. :P :P

Och Vajlan - min chef envisas med att säga "situationstecken" jämt och jag blir galen.

Det värsta med de här "språkövningarna" är att det är ju tyvärr ofta så här det ser ut om man t ex läser på Familjelivs forum. (Jag brukar läsa lite socialporr där i "Känsliga Rummet" ibland)
Kristina af Knusselbo

Postby vajlan on 05-01-2008 00:36

har inte kunnat svara på inlägg idag, men gör ett försök till. Knusselboskan, vad kul att allt det skrivna här kan glädja nåt även en tid efteråt! :)

igår såg jag "värmer en frusen skäl" i en textremseöversättning. gaaaah!
vajlan

Postby Kristina af Knusselbo on 05-01-2008 19:06

vajlan wrote:har inte kunnat svara på inlägg idag, men gör ett försök till. Knusselboskan, vad kul att allt det skrivna här kan glädja nåt även en tid efteråt! :)

igår såg jag "värmer en frusen skäl" i en textremseöversättning. gaaaah!

Jag ser ganska mycket film som är uppladdad från nätet och de översättningarna ska vi bara inte tala om. Herregud - ibland undrar jag om den stackarn som översatt har förstått något av filmen alls egentligen. Jag kommer inte på några roliga exempel just nu, men det kan bli otroligt dråpligt. Jag kan tänka mig att de som gör det här är ganska unga. Det ser man på frånvaron av rättstavning och att man inte kan skilja på "de" och "dem" till exempel. Det har hänt att vi varit tvungna att stänga av textningen helt för att vi blir så störda av alla fel så att filmen liksom kommer i andra hand till slut!
Kristina af Knusselbo

Previous

Return to Is it just me...