Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

IRL:a

Plötsligt finns det bara där och alla verkar använda det. Har du upptäckt eller själv skapat ord du tycker borde användas av flera? Berätta här.

IRL:a

Postby ordning on 02-09-2007 18:30

Internet har påverkat vårt språk alldeles väldigt. Iallafall för dem som upplever sig ha ett nätliv. Människor utan internet har "bara" ett liv, medan flitiga nätskribenter, bloggare, mejlare, chattare... ja, ni vet, the list goes on. Det är inte bara jag som upplever att det är två skilda världar med skilda umgängeskretsar.
Har man inte varit online på ett tag så undrar nätvännerna vart man tagit vägen, och i 99% av fallen är svaret att man irl:at. Det måste väl anses vara ett relativt nytt verb i svenskan?
Och nej, förkortningen kan inte läsas ut, då blir det helt tokigt.
Irl:a ja, in real life:a nej. (Tycker jag, nån annan har kanske en annan åsikt.)

Att irla är en helt godtagbar ursäkt för att inte synas eller höras av på ett tag. Men det omvända?
- Hej, dej har man inte sett på ett tag! Var har du hållit hus?
- Nej du vet, jag har haft fullt upp med att näta, så jag har inte haft tid att åka till jobbet ens.

Nån mer än jag som använder verbet näta, förresten? Att vara på nätet, utan att specificera exakt vad man sysselsätter sig med.
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 02-09-2007 18:48

självklart irlar och nätar man (eller iaf jag). surfa är såååå töntigt tycker jag, det har jag nog aldrig sagt. surfa på internet, jag tror jag försmäktar!

undrar varför det ff är så illa sett att man umgås, diskuterar, tar reda på saker eller terapiar via nätet. jag menar, det vi gör här är ju så långt ifrån bilden av chattandet om ytligheter med folk som ljugit om sin identitet som tänkas kan, även om jag inte har en aning om folk är kvinnor eller män, hur gamla de är eller vad de heter "på riktigt". föga bryr jag mig heller, såvida folk inte försvinner o man inser att man inte har ett skit att gå på om man skulle vilja ta reda på om det hänt dem nåt. det är förövrigt ett problem som du Salt berört i blogg o en helt relevant fråga som dock inte uppmärksammats än. inte så vitt jag vet iaf, men jag läser inte bloggarna alla läser å andra sidan... ;)

idag frågade jag förövrigt om jag kunde få skylten med den sötaste fulstavningen jag nånsin sett- nämligen Valnötsstjärnor- på ICA Skanstull. han sa att jag skulle komma tillbaks när det fanns mer personal... jag ramar in den om jag får den. eller iaf skannar så ni får se den.
vajlan

Postby ordning on 02-09-2007 19:09

Ja, surfa låter som ett ganska planlöst farande som jag ytterst sällan ägnar mej åt. Men visst, ibland slumpklickar även jag mej fram.
Ja, vi får väl se till att påverka nätandets status bland dem vi själva kommer i kontakt med. Tyvärr kan jag känna mej som något av en kliché och därför undviker jag ofta att berätta hur nätaktiv jag faktiskt är. Men nu glider vi ifrån ämnet!
Valnötsstjärnor! Gud så rart!
ordning
Site Admin

Postby Cecilia N on 02-09-2007 22:37

"Är på nätet" är nog min variant av "näta", som jag för övrigt har förstått betyder "göra mål" i till exempel fotboll.

irla, jo det säger jag ju helt klart. Fast knappast till irlarna, då tror de att man är ett ufo.

Håller med om att "surfa" låter väldigt planlöst. Jag "går mina rundor" som sällan går utanför de vanliga spåren. Den och den och den sidan.
Cecilia N

Postby ordning on 03-09-2007 08:52

Irlarna! Underbart uttryckt, Cecilia! Det låter som en exotisk minoritet som måste betecknas med en mystisk men beskrivande kod. :)

Jasså, man nätar i sportvärlden? Där avslöjade jag mitt totala ointresse.
ordning
Site Admin

Postby ordning on 03-09-2007 08:56

Lustigt. När jag skulle skicka kommentaren fick jag upp detta felmeddelande:

Could not obtain common word list

DEBUG MODE

SQL Error : 1194 Table 'w' is marked as crashed and should be repaired

SELECT m.word_id FROM ordning_search_wordmatch m, ordning_search_wordlist w WHERE w.word_text IN ('avslöjade', 'beskrivande', 'betecknas', 'cecilia', 'det', 'där', 'exotisk', 'irlarna', 'jag', 'jasså', 'kod', 'låter', 'man', 'med', 'men', 'minoritet', 'mitt', 'mystisk', 'måste', 'nätar', 'ointresse', 'som', 'sportvärlden', 'totala', 'underbart', 'uttryckt') AND m.word_id = w.word_id GROUP BY m.word_id HAVING COUNT(m.word_id) > 241

Line : 309
File : functions_search.php

Visst ser det ut som om det är mitt språkbruk som inte kunde godkännas?
ordning
Site Admin

Postby Åsna on 03-09-2007 09:29

Jag skrev nyligen ett blogginlägg om svårigheten att förklara nätandet för irlarna. Tänk om jag hade vetat att det hette "näta" och "irla", då hade inlägget blivit mycket bättre. :)
Åsna

Postby Åsna on 03-09-2007 09:30

Irlare låter förresten lite som mugglare. :D
Åsna

Postby TalkBack on 03-09-2007 11:01

Man lär sig nåt nytt varje dag, trots att man har ett decennium på nätet bakom sig. Men ska det uttalas I-Ärr-Ella eller irla? Irla får mig att med en nostalgisk tår i ögonvrån tänka på en viss Yrla som skapade våta drömmar hos pojkar i min ålder, i en tv-serie för osannolikt länge sen...
TalkBack

Postby Cecilia N on 03-09-2007 11:27

Definitivt som Yrla fast med utbytt början.

Irlare som inte nätar är nog en sorts mugglare tror jag.

(Okej'rå. "Nätar" istället för att "är på nätet".)
Cecilia N

Postby Farbror B on 03-09-2007 11:37

Jag nätar inte. Jag "datar" när jag sitter vid datorn och gör nåt ospecificerat. Det funkar oavsett om the holy internet är inblandat eller ej.
Farbror B

Postby TalkBack on 03-09-2007 11:39

Tycker ändå det låter skumt, men det är kanske en vanesak. Visst, att ses IRL känns rätt okej som uttryck, men att irla låter ungefär som att lajva, med allt vad det innebär. Men å andra sidan är det väl onekligen en förvandling man gör, från att vara sunkig och orakad framför datorn, till att piffa (om nu vi grabbar kan göra det) upp sig och klä sig representabelt för att irla lite...

Ska vi irla lite? Hmmm... Jag kan nog tyvärr inte låta bli att dra lite på munnen, ändå...
TalkBack

Postby ordning on 03-09-2007 12:02

Farbror B - så sant, du påminde mej om att jag säger "datorisera" om blandade datoraktiviteter. Sitter jag och mekar i photoshop i timmar (verbet är photoshoppa, trots att shopping är det sista man gör) och läser Aftonbladet på nätet så säger jag att dagen gått åt till att datorisera.

Irla har jag nog aldrig uttryckt högt, eftersom det bara är datorfolk som förstår vad det betyder. Det är ett ord som existerar på skärmen i första hand. Dessutom ligger det konstigt i munnen!
ordning
Site Admin

Postby Kristina af Knusselbo on 03-09-2007 13:34

Farbror B wrote:Jag nätar inte. Jag "datar" när jag sitter vid datorn och gör nåt ospecificerat. Det funkar oavsett om the holy internet är inblandat eller ej.

Men uttalar du det "datta" eller "data" eller "dejta" rent utav? När jag läser ordet "data" som du skrev så uttalar jag det automatiskt i huvudet på engelska alltså "dejta". Men jag antar att du menar "datta". Eftersom det är ett "nypåhittat" ord skulle jag då skriva det med 2 t:n. Jag säger också att jag "dattar" och det inbegriper alla aktiviteter jag har för mig med burken.

(Utom när jag och sambon går åt varsitt håll efter frukosten - då säger vi att vi ska gå och "smurfa" lite. Urtöntigt, jag vet, men det är bara för internt bruk och betyder att man ska ut på nätet och kolla dagsläget litegrann.)
:lol:
Kristina af Knusselbo

Postby Kristina af Knusselbo on 03-09-2007 13:35

TalkBack wrote:Man lär sig nåt nytt varje dag, trots att man har ett decennium på nätet bakom sig. Men ska det uttalas I-Ärr-Ella eller irla? Irla får mig att med en nostalgisk tår i ögonvrån tänka på en viss Yrla som skapade våta drömmar hos pojkar i min ålder, i en tv-serie för osannolikt länge sen...

Jag skulle absolut säga I-Ärr-Ella, inte irrla - det låter ju töntigt.
Kristina af Knusselbo

Next

Return to Nya ord och uttryck