Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

IRL:a

Plötsligt finns det bara där och alla verkar använda det. Har du upptäckt eller själv skapat ord du tycker borde användas av flera? Berätta här.

Postby Farbror B on 03-09-2007 13:39

K a K: Det uttalas naturligtvis daatar (data som i datamaskin).
Dattar låter som nånting man gör efter att man dittar:-)

Detssutom håller jag med TalkBack om att irla låter misstänkt likt lajva. Och om man funderar lite mer på det är det kanske precis samma sak.
Farbror B

Postby vajlan on 03-09-2007 16:05

da:ta, med långt första a säger jag om jag säger nåt annat än näta eller "knarka sig" med finsk brytning. och så självklart irla som ett ord, liksom man säger SKF och inte Svenska Kullagerfabriken eller Apotekets Composita om ACO (visst är det det det heter.. Haha, tre "det" på raken!!)
vajlan

Postby Ullah on 03-09-2007 22:36

Jag håller med Kristina, man får väl ändå lov att säga iärrella, fast jag måste medge att jag aldrig hört det förr, kanske jag irlar för lite. Blev faktiskt påmind idag, en av mina äldsta barndomsvänner mejlade för att berätta att hon bytt jobb, och då insåg jag att jag grovt försummat henne och våra gemensamma vänner de senaste åren.
Och angående att sitta framför datorn och kolla på nätet, här hemma kallar vi det för att "internetta".
Ullah

Postby TalkBack on 04-09-2007 10:30

Enklaste sättet att undvika tveksamheter kring vilket av iärrella eller irla man ska använda, är ju givetvis att avskaffa all form av fysisk samvaro med folk, och enbart umgås via varsin dator. Leva, kan man kalla det då...

Men Vajlan, SKF och ACO uttalas väl enligt olika principer? Själv säger jag Ässkåeff och Ako, för... hm... Sk'ff låter alldeles för tjeckiskt för mig... Och Aseo känns inte heller helt naturligt (även om deras tillverkare säkert skulle hävda att Aco är helt naturligt).
TalkBack

Postby vajlan on 04-09-2007 13:10

Gud, Talkback, du har ju helt rätt, jag sa helt emot mig själv.. det är nog du som förvirrar mig med dina frierier! ;) vad jag menade var förstås att om JAG tycker det ska irla så ska det heta irla, liksom ässkåäff och akå. nu så, nu blev det rätt. tror jag. :)
vajlan

Previous

Return to Nya ord och uttryck