Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Hanrej

Varför låter vissa ord bara så... fel?

Moderator: rigg

Hanrej

Postby ordning on 24-07-2007 23:38

Jag läste en roman och stötte på ordet hanrej. Det var inte första gången jag sett/hört det, men det kändes lite udda. Det låter liksom inte ens svenskt. Jag associerade till hankatt och hejduk, men nu när jag slår upp det ser jag att det betyder "bedragen äkta man".
Det är väl inte så ofta man använder det epitetet om folk, förvisso, så det borde väl kunna slopas helt?

(Nu undrar jag förstås vad som kan ha varit det engelska originalordet.)
ordning
Site Admin

Postby dekorum on 25-07-2007 09:18

Ja, hanrej är ett minst sagt märkligt ord... Kan det månne ha stått "cuckold" på engelska?
dekorum

Cuckold

Postby ordning on 25-07-2007 09:44

http://en.wikipedia.org/wiki/Cuckold
Det var ett nytt ord för mej, men nu när jag googlat på det verkar det passa bra in! Tack för ny lärdom! :)
ordning
Site Admin

Postby Cecilia N on 25-07-2007 11:26

Hihi... I användarvillkoren står att det inte får finnas sexuella anspelningar. Och vad gör ni? Tar upp ordet hanrej det första ni gör! ett ord som tydligen har det området som hemmaarena.

Jag blev jättpaff faktiskt av att få veta att det betydde "bedragen äkta man". Jag har alltid trott att det har betytt nåt "tuppens första galning för dagen". Alltså nån sorts mix av hanen och revelj.

Det är tur att det här forumet numera finns så jag kan få nån ordning på språket. :D
Cecilia N

Postby ordning on 25-07-2007 11:47

Oahahaha! Du har så rätt, Cecilia! :D Mycket klumpigt gjort, får se om det kommer klagomål från högre instans om allt sexprat. (Synd att sex skrivs likadant på svenska som engelska.)

Ja, visst associerar man till tupp? Heter/hette det inte hane? Förr i tiden eller på nåt närbesläktat språk.
ordning
Site Admin

Postby dekorum on 25-07-2007 15:23

Attans att man inte kan hålla sig inom anständighetens ramar!

Och nog stod det nåt i Bibeln om att hanen gol tre gånger...?
dekorum

Postby ordning on 25-07-2007 18:58

Nu känner jag nästan att jag fått upprättelse igen. Efter allt prat om sex kommer visdomsord från Bibeln och stämningen blir åter sedlig. ;)
ordning
Site Admin

Return to Is it just me...