Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Frysa

Hur säger man...?

Frysa

Postby presens konjunktiv on 21-10-2007 16:15

Hur böjs 'frysa'? Spontant skriver jag att "katten är frusen", och menar att han är kall, att han fryser, medan yoghurten är "fryst" när den ligger i frysen. Ska det vara så? Är "frusen yoghurt" bara en dålig direktöversättning, eller ska det heta så?
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby Cecilia N on 21-10-2007 17:52

"Fryst" tror jag har att göra med att den varit objekt för någon annans handlande, att någon annan har gjort den frusen.

Jämför svart, svärtad. Sedan jag svärtade skorna är de svarta.

Frusen skulle alltså i så fall vara en mer "personlig egenskap" fristående från andras inblandning.

Men det här är mina alldeles egna idéer utan att ha en enda term för "böjningarna".
Cecilia N

Return to Vad heter det?