Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Franskt uttal

Vem säger "kissemisse" när det heter hångla?

Moderator: rigg

Franskt uttal

Postby presens konjunktiv on 12-09-2007 10:03

Är detta rätt rubrik, tro? Nåja, det är utrikiska i alla fall.

Jag kopierar min kompis fråga:

Hur uttalas "Chamonix"? Jag har alltid sagt med "i" på slutet, men har nu fått höra att det kan finnas ett lokalt uttal med "x" på slutet". Och vi har ju t.ex. Asterix, Obelix och Aix.
NE säger "i", men de är ju knappast fullständiga experter på det här området. Någon som vet?
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby ordning on 12-09-2007 14:07

Nu ska jag helt otippat imponera med ett svar! Jag talar ju inte franska, men jag googlade lite och fick upp dessa "svar". (Man ska alltså inte ta det för sanning.)
Några snubbar diskuterar om X ska uttalas, och i såfall hur:

Aix (pronounce the x), Chamonix (don't pronounce the x), Gex (pronounce), Château d'Oex (don't pronounce).

Château Canon-Moueix - SHA-toe KAH-nohn moe-ECKS

It's even more complicated than you think. i mean you will always find french people who pronounce "chamoniks" even though the majority (?) say "chamoni".

Here is another example with another letter.
In the area where I live, there's a village called "Castilly". Most french people would pronounce the "s". : Ca-s-tilly. But the locals don't and say "Catilly".

> But Parisians pronounce Chamonix as "Shamoneeks" but natives say "Shamoonee"!

Well that seems true - I'm a Parisian and I'd tend to pronounce the
final X... :-)
ordning
Site Admin

Postby presens konjunktiv on 12-09-2007 14:18

Oj! Tack, madam Ordning. Jag har aldrig hört x'et uttalas i Paris, och inte min kompis heller.

Det där med att lokalbefolkningen uttalar ett ortsnamn på ett sätt, och andra det på ett annat är ju svårt. Vilket ska man välja, liksom? Intill döden kommer jag att rätta människor som säger Ramlösa med långt a - oavsett hur korrekt det må vara norröver.
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby ordning on 12-09-2007 15:04

Ja, där sa du nåt.
Dessutom säger nästan alla Kåsta Boda, ja vi som bor längre norrut iallafall. Men jag övar mej i att säga Ko´sta.
ordning
Site Admin

Postby ordning on 12-09-2007 15:12

Jag tycker vi kan bestämma att ortsnamn ska uttalas så som ortsborna säger det. Jag skulle bli tokig om några stockholmare bestämde att min byhåla skulle uttalas på ett annat sätt än det som vi ortare sagt i generationer.

Ja, jag är uppväxt i en by som heter Haraker och som uttalas Harr-acker, (två olika betoningsvarianter är godkända) men det hindrade inte folk att vilja få det till Har-åker.
ordning
Site Admin

Postby rigg on 12-09-2007 21:19

ordning wrote:Jag tycker vi kan bestämma att ortsnamn ska uttalas så som ortsborna säger det...

Hah... Jag har ju spånat om Ume, Skellefte och Pite (eller var det Lule) i en annan tråd här :)
rigg

Postby TalkBack on 17-09-2007 11:18

Det vore intressant om detta skulle utvecklas och gå ända ner till lokal nivå, där även vägar skulle uttalas enligt den lokala svadan. Jämför till exempel Ringvägen, som ligger på Södermalm i Stockholm, en stadsdel som av tradition har hyst många invånare med rätt bred stockholmsdialekt (även om detta verkar avta numera). Detta skulle i så fall tvinga övriga svenska folket att kalla vägen för Ringvegen - och även applicera detta på alla andra gator på Söder som heter något med -vägen.

Det hade i alla fall gjort min pappa glad, skulle jag tro...

Nu är inte denna stockholmska lika utbredd i min egen förortskommun, vilket är tur...
TalkBack

Postby Ullah on 17-09-2007 12:20

Apropå uttalet av orter, ni vet väl hur Mölndal och Mölnlycke uttalas? Ifall någon skulle missat det: "Möndal" (med varianten "Mundal") och "Mönlycke" (med varianten "Munlycke").
Ullah

Postby TalkBack on 20-09-2007 11:22

Men där är det nog också en dialektal skillnad, för skulle Mölndal ligga i närheten av där jag bor, så skulle det säkert heta Mööölndal. Det låter helt muppigt när man säger det, eftersom man är van vid något annat, men för att ta ett exempel så finns det en liten del av min hemkommun som heter Visinge, och den uttalas just Viiisinge (som de där pinnarna på klockan), men Hisingen heter ju Hissingen enligt de som bor där.
TalkBack

Postby vajlan on 22-09-2007 15:15

jag skrev ett fint inlägg om konduktören på min gamla rälsbuss, som inför en liten håla innan min håla hade dubbel påannonsering av nästa station. han sa Löschta- L y r e s t ad. det första lät som en harkling, det andra var väldigt distinkt, närmast bokstaverat. underbart tycker iaf jag.

men inlägget försvann. mystiskt värre. nu skrev jag det igen, för jag tycker historien är så söt och passande här dessutom.
vajlan

Postby Ullah on 22-09-2007 15:32

Så Löschta var det korrekta uttalet (enligt ortsborna) och L y r e s t a d för alla andra lyckligt ovetande? Vilken bra lösning!

Jag har också råkat ut för att en del inlägg försvunnit, förresten. Numera försöker jag komma ihåg att kopiera dem innan jag skickar iväg dem.
Ullah

Return to Vet ni vad man säger i andra länder?