Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Första ord i mening

Hur ska orden fogas samman till korrekta meningar om man följer regelverket?

Första ord i mening

Postby ordning on 28-08-2007 18:07

Jag minns inte mycket från skolan, men jag har fått för mej att det finns en skrivregel som säger att en mening aldrig ska inledas med en siffra eller en förkortning.
Så det försöker jag undvika, men å andra sidan öppnar jag gärna med både och och men och det ska man väl inte heller göra?
ordning
Site Admin

Postby presens konjunktiv on 28-08-2007 19:23

Det där med och och men är något som svensklärare lär ut för att många elever missbrukar det. Svenska språkrådet skriver:

Det är inte fel att ibland inleda en mening med och eller men. En mening kan börja med men när den står i motsättning till hela den föregående meningen, inte bara en del av den. Det är ofta bättre än att försöka uttryck motsättningen med ett dock eller emellertid, ord som kan låta onödigt formella. Man skriver alltså gärna: Experter har intygat att han fått hörselskadan genom att i alla år ha arbetat som musiklärare med fiolelever. Men försäkringskassans läkare vägrar att acceptera hörselskadan som arbetsskada. Det är bättre än Försäkringskassans läkare vägrar dock…

På motsvarande sätt kan man börja en mening med och när den innebär ett tillägg till informationen i föregående mening eller meningar. Särskilt när meningen är sista ledet i en uppräkning eller uttrycker ett slags sammanfattning, så kan ett inledande och ge särskilt eftertryck: Kontoret har hållit stängt på fredagar. Förfrågningar från allmänheten ligger obesvarade sedan förra året. Ingen ny information har lagts ut på webbplatsen sedan februari. Och det är ändå bara de missförhållanden som gäller ansiktet utåt.

Men meningsinledande men och och bör ransoneras. Det är inte bra om två meningar efter varandra eller mycket nära varandra börjar med men. Flera meningsinledande och efter varandra ger ett pratigt intryck.
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby vajlan on 28-08-2007 19:33

vilken utomordentlig liten föreläsning!! obs- ingen ironi, det var skitbra, koncist o informativt o ändå inte språkfascistiskt. fast själv börjar jag ofta meningar med Och. å andra sidan har jag inget emot att ha en vardaglig ton som liknar prat. det gäller alltså dagboksskrivande på nätet. i uppsatser eller slikt skulle jag inte använda det.
vajlan

Postby TalkBack on 31-08-2007 11:44

Allting beror ju på hur skicklig skribenten är på att skapa en fungerande mening även när den inleds med ett och eller liknande förbjudna ord. Jag kan till exempel säga att även ordet innan kan vara en usel inledare på en mening om det skrivs så här:
SNÄLLA stoppa dem i en påse först!
Innan ni slänger nåt här

Ovanstående skylt står inne på toaletterna ovanför behållaren för bindor, på en av mina före detta arbetsplatser...

Sedan kan jag också säga, apropå det ursprungliga inläggets fråga, att det där med att inleda med en siffra, tycker även jag ser dumt ut. Är det ett årtal så löser man det superenkelt genom att bara skriva År framför. Och när det gäller förkortningar så fick jag lära mig på journalistutbildningen att man helt enkelt inte ska använda dem alls. Alltid är det någon som inte förstår förkortningen och så tappar läsaren koncentrationen på budskapet. Åtminstone när det gäller journalistiska texter.
TalkBack

Postby rigg on 31-08-2007 14:24

Kom på ett litet undantag här...

"Fem myror är fler än fyra elefanter var ett svenskt barnprogram..."

Men då är ju fem skrivet i textform och inte sifferform. Hade programmet hetat "5 myror är fler än 4 elefanter" hade det ju inte fungerat.
rigg

Postby ordning on 31-08-2007 18:19

I min hiss sitter ett anslag som börjar såhär:
From idag och ett par veckor framåt...

vilket naturligtvis retar gallfeber på mej. (Förresten - gall-feber?)
Jag undrar förstås varför någon vill tala om att hon är from en tid och inte en annan. ;)
ordning
Site Admin

Postby rigg on 31-08-2007 19:06

ordning wrote:I min hiss sitter ett anslag som börjar såhär:
From idag och ett par veckor framåt...

vilket naturligtvis retar gallfeber på mej. (Förresten - gall-feber?)
Jag undrar förstås varför någon vill tala om att hon är from en tid och inte en annan. ;)

Det låter som en typisk kvinna har satt upp anslaget.
From ett par veckor och sedan en sämre period :lol:

Seriöst, det är ju dubbelfel här, dels den misslyckade förkortningen av från och med och dels att det står idag och inte en datumangivelse. Läser man anslaget en eller ett par agar efter den satts upp får man ju fel tidsperiod presenterad för sig.

När jag var ung fanns det en butiksinnehavare som brukade sätta upp en lapp med "Stängt i en kvart" på dörren när han uträttade något ärende.
rigg

Postby ordning on 31-08-2007 21:02

Exakt. Jag har också hormonella cykler som går från from via skenhelig till rabiat - ibland under en och samma förmiddag! :P Särskilt om nån satt upp en lapp i mitt hus.

Det finns en annan lapp också. En granne vill sälja sin 28-tumstv och berättar att han bor på 8:e våningen - om man vill "komma och titta på tv".
Jag tänker tolka det bokstavligt och gå dit med en skål popcorn och göra det bekvämt för mej. Lustigt. Hade han skrivit "titta på tv:n" hade hela innebörden ändrats, trots att det bara skiljer en bokstav.
(Helt ovidkommande info - på finlandssvenska heter det skåda på tv!)
ordning
Site Admin

Postby rigg on 31-08-2007 22:53

ordning wrote:[...]Det finns en annan lapp också. En granne vill sälja sin 28-tumstv och berättar att han bor på 8:e våningen - om man vill "komma och titta på tv".
Jag tänker tolka det bokstavligt och gå dit med en skål popcorn och göra det bekvämt för mej. Lustigt. Hade han skrivit "titta på tv:n" hade hela innebörden ändrats, trots att det bara skiljer en bokstav.

Ha det så trevligt med honom 8)
rigg

Return to Meningsbyggnad