Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Förorten

Varifrån har våra underbara svenska småhålor fått sina namn?

Förorten

Postby ordning on 04-10-2007 10:53

Detta handlar inte om ortsnamn utan betydelsen/associationer vi gör till ordet förort.
Om nån säger att den flyttat till förorten, tänker ni då villaområde eller betongkomplex?
ordning
Site Admin

Postby Ullah on 04-10-2007 11:33

Jag tror att jag i första hand tänker mig någon slags halvsovande villa- eller radhusförort.
Ullah

Postby vajlan on 04-10-2007 19:14

det beror så klart på VAR den bor, alltså vad för stad det är förort till, förutom att förort kan ge både Desperate housewives-vibbar så väl som kopplingar till hur Dogge Doggelito dresserar sin pitbull typ.
vajlan

Postby presens konjunktiv on 05-10-2007 07:36

Ja, vilken stad, och vilket land. Om det är USA tänker jag direkt på villor och trädkantade gator där ungarna leker och cyklar. Är det Frankrike tänker jag på nerslitna skolor och kriminalitet. Vilka fördomar man har, va?

Men det har ju med stadsplanering att göra. I USA flyttar de som kan ut från staden för att leva i lugn och ro i förorten. I Europa är det ofta finare att bo centralt, då staden är uppbyggt runt något (en kyrka, en hamn, ett torg) och det är där saker händer. De som inte har råd att bo där blir utslussade i miljonprojektområden i utkanten av stan istället.

Nu har jag dålig erfarenhet av Stockholm, men annars verkar det generellt som om de här välbärgade villakvarteren antingen är gamla egna byar som blir förorter när stan växer, eller nybyggda områden som har smällts upp på en åker för att säljas dyrt till villasugna människor som vill ha nära till stan.

Vad vill jag då ha sagt med detta?
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby ordning on 07-10-2007 17:46

Tack för er input! Jag undrade lite över mina egna automatiska antaganden. Ordet förort är ju i sig neutralt, men ändå är innebörden så olika beroende på om man ser det som positivt eller negativt.
Den som flyttar till förorten, har den kommit upp sig eller ska man beklaga?
Det finns både rikemansförorter och nergågna ytterområden här i min stad, så egentligen är det konstigt att man genast associerar till det ena eller det andra när man hör ordet förort.
ordning
Site Admin

Postby TalkBack on 16-10-2007 11:45

Jag associerar på olika sätt beroende på i vilken situation det är. Säger man att man har "flyttat till förorten" så tänker jag på ett villa- eller radhusområde, men "att bo i förorten" får mig att tänka på höga betonghus. Paradoxalt nog associerar jag utrycket "att bo i en förort" med det där radhusområdet igen. En "förortsbo" är en som bor i det där radhusområdet, medan ett "förortsbarn" däremot är nån som har lekt på gården nedanför ett sånt där högt betonghus. Jag vet inte riktigt själv hur detta går ihop, mer än att jag tycks vara en rätt komplex (konstig) varelse...
TalkBack

Return to Ortsnamn