Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Före och innan

Hur ska orden fogas samman till korrekta meningar om man följer regelverket?

Före och innan

Postby Cecilia N on 18-08-2007 23:00

Jag har uppmärksammats på att man inte kan använda orden före och innan helt synonymt.
Att i en del meningar/konstruktioner kan man inte använda ett av orden.

Fast jag har inte fattat när var och hur och varför.

Nån som kan förklara så det blir någorlunda glasklart?
Cecilia N

Postby presens konjunktiv on 18-08-2007 23:36

Före + substantiv, innan + verb. Typ.

Alltså: Före maten, men innan vi äter.
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby Cecilia N on 19-08-2007 19:01

:D
Det verkar ju glasklart! Och känns jätteknäppt med vice versa.

Usch, ibland är det inte nyttigt att få veta regler. :wink:
Cecilia N

Postby vajlan on 19-08-2007 20:38

inte Innan semestern alltså? det där visste inte jag regeln för så tack!
vajlan

Postby presens konjunktiv on 19-08-2007 21:55

Det är en "äldre" regel. Språkpoliser, och femtiplussare med utbildning, ryser när de hör orden användas fel. Jag som sen sjuttitalist visste inte ens att det fanns någon skillnad innan jag läste svensk stilistik på universitetet.
presens konjunktiv

Postby vajlan on 19-08-2007 22:07

jag brukar skällas för språkpolis, så jag har varit lite brydd över att jag inte reagerat på det där, men så är inte svenskan mitt första språk heller, kan ju skylla på det. å andra sidan brukar ytisar ha bättre pejl på reglerna än infödda. inte användandet av den inbyggda omedvetna grammatiken alltså, utan själva reglerna såsom de står i böcker. jäjä. tack för regeln alltså!
vajlan

Postby Ullah on 19-08-2007 22:28

Jag är också sk språkpolis, men just det där med före och innan har jag aldrig brytt mig om. Där går tydligen gränsen för mig. Har hört regeln tusen gånger, men den säger mig inget.
Ullah

förre innan...

Postby mymlan on 21-08-2007 09:16

Det finns ju de som använder båda ord i följd efter varann...
"Före innan jag reste bort"

Jag är lite språkpolis, var värre förr men Fredrik Lindström har gjort mig mer liberal. Men just fel användning av orden före och innan är en sådan sak som får mig att se rött!
Jag har däremot aldrig känt till regeln, bara instinktivt vetat vilket av orden som ska användas.

Men jag har en annan refletion. Kan detta vara dialektalt? Jag har en känsla, rätta mig om jag har fel, av att ordet innan är mer utbrett ju längre söderut man kommer i Sverige? Att här jag bor mitt i Sverige är det ganska ovanligt med felsägningar, medan det blir mer och mer vanligt söderut. Ungefär som att man här jag bor ofta säger han istället för honom, och det tror jag är mer dialekt än "fel".
mymlan

Postby TalkBack on 22-08-2007 10:39

Även om jag alltid tycker att "rätt" är det enda rätta, så kan jag erkänna att jag har reagerat mindre när jag hört uttryck som innan maten (för att ta ovan nämda exempel) än om jag till exempel skulle höra nån säga före vi äter.

Men nu ska jag bli strikt konservativ igen, och hota med spöstraff till alla som säger innan maten. Mycket bra regel (subst./verb), för övrigt; den ska jag komma ihåg.
TalkBack

Postby Quasilie on 23-08-2007 02:44

Hur blir det med Mankells bok "Innan frosten"? Har han klantat sig? :?:
"A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog."
Quasilie

Postby presens konjunktiv on 23-08-2007 07:10

Quasilie wrote:

Hur blir det med Mankells bok "Innan frosten"? Har han klantat sig? :?:

Nej, Mankell har inte klantat sig. Han har medvetet brutit mot regeln, något som kända författare och säkra stilister kan tillåta sig att göra emellanåt.
presens konjunktiv

Return to Meningsbyggnad