Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Fler prepositioner

Hur var det nu de sa i skolan? Här diskuterar vi skrivregler och dess missuppfattningar.

Moderator: rigg

Fler prepositioner

Postby ordning on 29-07-2007 17:26

Finns det ingen lathund på nätet där man kan slå upp sina funderingar?

Det är mycket att göra på jobbet.
    Jag reser mycket i jobbet.
    Jag åkte dit med jobbet.

Jag bor i Stockholm.
    Jag har en etta på söder.
    Jag ska ner på stan imorgon.

Vi har en brandsläckare i vårt hus.
    Den köpte vi på brandstationen.
    De hade ingen i/på affären.

Nån som är säkrare än jag på sånt här?
ordning
Site Admin

Postby presens konjunktiv on 29-07-2007 22:27

På nätet vet jag inte, men Norstedts har gett ut en bok som heter "Svenskt språkbruk" där man kan slå upp sånt. Slår man på "jobb", så får man en massa olika sätt att konstruera meningar på.
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby Åsna on 29-07-2007 22:34

Jag bor i Norrland. Här säger folk "jag har flyttat på Kallkällan" när de menar "jag har flyttat TILL Kallkällan" och "jag var till Göteborg på semester". Jag stör mig jättemycket på det. *lättstörd* :(
Åsna

Postby Cecilia N on 29-07-2007 23:34

Nu började jag tänka, Åsna ...

"På" bostadsområde, är det inte ganska vedertaget?

Öst/väst på stan, på Ersboda/Mariehem/Carlshem/Haga för att ta några umeåstadsdelar.

Jag tyckte det var konstigt med "Öst på stan" när jag var ny i Umeå för 25 år sen. Men "på E/MC/H" hade jag inget att invända emot.

Mina rötter är söderut så jag funderade på hur det sades där. Och inser att "på" stadsdel nog verkar höra samman med högre geografi och "i" verkar höra samman med inkorporerade byar.

Och även i Stockholm säger man väl "på Östermalm/Söder"?

"var till Gbg" är nog en sammanblandning av "for till" och "var i". Du kanske har rätt i att det är ett norrländskt uttryck.
Jag blandar friskt alla uttryck som jag hör och lägger inte så stor vikt vid var de kommer från.
Cecilia N

Postby Åsna on 30-07-2007 00:06

"På" + bostadsområde har jag inga problem med, det är det där med "flytta" + "på" som får mig att hoppa högt. "Flytta" innebär rörelse, men "på" är befintlighet. "Jag har flyttat på Östermalm" låter precis lika konstigt. Då har man plockat upp hela stadsdelen och lagt den nån annanstans.
Åsna

Postby bluefire on 30-07-2007 00:18

I Gästrikland åker de ju fram till stan. Jag, personligen, åker in. Fast de hittar ju på saker när jag letar upp dem, så det är nog många prepositioner som används annorlunda där än här. Här är skåne :P
bluefire

Postby ordning on 30-07-2007 09:23

"Jag har flyttat på Östermalm", det låter ju inte klokt, Åsna! Har du sagt det till dem? ;)

Lika knasigt är det att åka "fram till stan"!

Jag bor på hemlig ort, men jag kan ändå avslöja att här åker vi upp till Stockholm, trots att sthlm ligger i ett helt annat väderstreck.
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 30-07-2007 12:31

det tycks råda mkt oklarhet kring prepositioner. nyss läste jag en text där nån skulle "ordna en överraskning till någon". ordna FÖR skulle jag vilja säga. vad säger ni om det?
vajlan

Postby Åsna on 30-07-2007 13:57

Jag skulle nog föredra "för"...
Nu låter det som om jag har vigt mitt liv åt att klanka på norrlänningar, men här skriver man brev ÅT folk, inte till. Jag tycker att det låter som om man hjälper nån som inte kan skriva själv eller nåt. Det uppstår en hel del förvirring när jag försöker kommunicera med infödingarna... :oops:
Åsna

Postby Cecilia N on 30-07-2007 15:49

Oki åsna, då är vi på samma sida. :)
Cecilia N

Postby TalkBack on 06-08-2007 11:47

Det där med riktning verkar vara något som ibland blir mer ett måste än en egentligen vettig del av uttrycket. Som boende i Stockholmstrakten känner jag ju personligen att jag bor på ungefär samma breddgrad som till exempel Örebro och Västerås, men jag hör ändå folk i min omgivning prata om att åka ner till Örebro. Det tycks inte gå att bara åka till någonting, utan antingen åker man upp eller ner.

Att åka in till stan kan jag förstå, om man åker från förorten, men att åka ner till centrum från ett bostadsområde i samma kommun (och på inte anmärkningsvärt annorlunda höjd över havet) har jag inte riktigt greppat...
TalkBack

Postby Kristina af Knusselbo on 07-08-2007 16:19

TalkBack wrote:Det där med riktning verkar vara något som ibland blir mer ett måste än en egentligen vettig del av uttrycket. Som boende i Stockholmstrakten känner jag ju personligen att jag bor på ungefär samma breddgrad som till exempel Örebro och Västerås, men jag hör ändå folk i min omgivning prata om att åka ner till Örebro. Det tycks inte gå att bara åka till någonting, utan antingen åker man upp eller ner.

Att åka in till stan kan jag förstå, om man åker från förorten, men att åka ner till centrum från ett bostadsområde i samma kommun (och på inte anmärkningsvärt annorlunda höjd över havet) har jag inte riktigt greppat...

Jag bor i en by lite utanför ett mindre samhälle som ligger 1,5 mil från en liten stad. Vi säger att vi åker in till stan. Men när man ska åka och handla i det mindre samhället säger man att man ska åka fram och handla eller åka fram på byn. Det låter väl om möjligt ännu konstigare än ner till i så fall.. :)
Kristina af Knusselbo

Return to Särskrivningar mm