Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Fillingar

Etymologi - ’ett ords rätta betydelse enligt sitt ursprung’, läran om ords språkhistoriska ursprung och släktskap.

Kan någon förklara det där konstiga uttrycket du går och grunnar på?

Moderator: rigg

Fillingar

Postby ordning on 15-12-2007 13:30

Läser på Aftonbladets hemsida ordet fillingar och undrar över dess ursprung. Det låter ju inte som om det kommer från ordet kalsonger! Nån som vet?
ordning
Site Admin

Postby vajlan on 15-12-2007 13:39

filsingar, kalsingar.. kan det inte vara ett fall av substituering av bokstäver (som jag inte kommer på nåt annat bra exempel på just nu).

eftersom jag inte hade nåt bra svar bjuder jag istället på följande:

http://www.peab.se/Bostader_lokaler/Bos ... n/KvMuffen
vajlan

Postby TalkBack on 17-12-2007 13:41

Har inte heller något riktigt svar på det där med fillingar, annat än att det förekommit i min barndom som en förbarnsligande omskrivning av kalsonger, och då oftast i formen långfillingar (för långkalsonger, förstås).

Och vajlan, Kv Muffen ligger väl granne med Kv Pålen, gissar jag.
TalkBack

Postby Åsna on 17-12-2007 23:10

Är det inte en ihopdragning av "filthy kallingar"? :)
Åsna

Postby Carolina on 27-12-2007 17:01

Jag hörde av mig till Språkrådet för att försöka få klarhet i saken, med hänvisning till denna "artikel", och fick följande svar av Claes Garlén:

Det kan, som jag ser saken, mycket väl vara fikonspråket som ligger bakom benämningen fillingar. Men man utgår då inte från kalsonger utan från ett annat slagord, kallingar.

I fikonspråket konstrueras orden genom att ursprungsordet delas efter den första betonade vokalen:

stump delas i stu-mp
alla delas i a-lla
kaffe delas i ka-ffe

Därefter kastar man om de uppkomna orddelarna:

stu-mp blir mp-stu
a-lla blir lla-a
ka-ffe blir ffe-ka

Slutligen placeras fi- framför och -kon efter:

mp-stu blir fimp-stukon (härav ordet fimp)
lla-a blir filla-akon
ffe-ka blir fiffe-kakon

Om man tillämpar dessa regler på kallingar, får man

kallingar > [delning] ka-llingar > [omkastning] llingar-ka > [insättning av fi- resp. -kon] fillingar-kakon.

Sedan tycks det vara så att den senare delen, kakon, har tappats bort, precis som stukon har tappats bort i fimp-stukon.
Carolina

Postby Zombie on 25-05-2008 19:44

Och fiffekakon teleskoperat till fika?
Zombie

Postby Magnus on 14-07-2008 12:47

Åsna wrote:Är det inte en ihopdragning av "filthy kallingar"? :)

Ja rimligen har "filsingar" (som jag hörde redan på 60-talet) med
engelskans "filthy" att göra. Det vore ju konstigt annars - ett låneord
från engelskan alltså, där kanske liknande slang för "kalsong" förekommer. Kalsonger är väl nästan alltid mer eller mindre äckliga - åtminstone andras! :oops:
Magnus

Return to Våga fråga!