Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Ett tänk

Plötsligt finns det bara där och alla verkar använda det. Har du upptäckt eller själv skapat ord du tycker borde användas av flera? Berätta här.

Ett tänk

Postby Ullah on 17-03-2008 23:30

Visst har det blivit väldigt populärt att använda ordet "tänk" som substantiv nuförtiden. Jag tycker jag hör det jämt och ständigt.

"Det var ett bra tänk." "Man undrar vilket tänk som låg bakom den affären." etc.

Jag är inte helt övertygad om att jag tycker det är ett ord som behövs. Vad var det för fel på "tanke"?
Ullah

Postby presens konjunktiv on 18-03-2008 08:24

För att det inte är samma sak. Ett tänk är ett förhållningssätt, ett perspektiv, ja, kanske till och med en diskurs. Det är mer kollektivt än en tanke.

Men i och med att det har blivit trendigt, så används det mer och mer, och även på ställen där det hade passat bättre med "tanke".
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby Ullah on 18-03-2008 10:02

Det stämmer säkert som du säger, att det kan ha en utvidgad eller delvis annan betydelse. Det är nog just det där trendiga som stör mig, att det används i tid och otid. Och att det i mina känsliga öron låter slarvigt!
Ullah

Postby dekorum on 22-04-2008 15:11

Jag tycker att det är fult. Men det är ju bara min helt personliga uppfattning! :)
dekorum

Return to Nya ord och uttryck