Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Ensam

Slå ett slag för ord som riskerar att försvinna ur den svenska folkmunnen.

Moderator: rigg

Ensam

Postby Apan on 23-08-2008 23:12

För mig som växt upp på 60-talet känns det lite tokigt att en del ord fått förändrad betydelse med tiden, men det har nog varit så i alla tider så det får man motsträvigt acceptera.
Jag har lite svårt med uttrycket "jag bor själv" eftersom ordet "själv" tidigare användes annorlunda i min omgivning: "Ska jag hjälpa dig? -Nej, det klarar jag själv" Och: "Bor du tillsammans med någon? -Nej, jag bor ensam"
Självklart har det betydelse för förändringarna var man bor, men jag tror att de här två ordens betydelse har förändrats på samma sätt överallt, fast inte vid samma tid. Därför vill jag inte kännas vid att skillnaderna är egentligt dialektala...
"Även en blind kan hitta en höna"
Apan

Return to Vilka ord får inte försvinna?