Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Den mysiga stunden

Ibland verkar folk inte veta vad de säger. (Eller skriver.) Ibland får ett ord eller ett uttryck plötsligt en ny innebörd, kanske rentav den motsatta betydelsen av det som först avsågs.

Den mysiga stunden

Postby Kristina af Knusselbo on 02-08-2007 10:05

Titta hur den benämns i den här lilla artikeln:

http://expressendjur.feber.se/feber/art/24462/1/

"hedersstund" ???

Det är väl ändå "herdestund" det ska vara?? Var nu det kommer från och varför det heter så...
Kristina af Knusselbo

Postby vajlan on 02-08-2007 13:46

och varifrån kom det gräsliga att MYSA för nuppa???
vajlan

Postby Kristina af Knusselbo on 02-08-2007 16:38

vajlan wrote:och varifrån kom det gräsliga att MYSA för nuppa???

Håller med! Det är fjortisvarning eller nåt för det begreppet! Precis som att man inte törs säga vad det är frågan om egentligen. Jag brukar läsa lite på Familjelivs forum ibland och där används det väldigt ofta! Om det inte har utvecklats på internet för att lunar o familjeliv kanske censurerar ord som kn***a? Jag har bara sett det skrivas på nätet, aldrig hört det IRL tror jag. Fast jag umgås väl inte i de kretsarna kanske :)
Kristina af Knusselbo

Postby vajlan on 02-08-2007 17:01

jag har sett det i såväl reklam som teveprogram. bläk. mysa är mysa, nuppa är nuppa. gör man om mysa till nuppa så finns ju inget för mysa kvar, ju!!

å andra sidan gör jag mig själv skyldig till sånt när jag säger Kom o hångla lite när jag menar kom o kramas, vilket jag kan säga till nån av valfritt kön o ålder- alltså oberoende om jag kunde nuppa med dem eller ej... trixigt! ;)
vajlan

Postby Kristina af Knusselbo on 02-08-2007 23:48

vajlan wrote:jag har sett det i såväl reklam som teveprogram. bläk. mysa är mysa, nuppa är nuppa. gör man om mysa till nuppa så finns ju inget för mysa kvar, ju!!

å andra sidan gör jag mig själv skyldig till sånt när jag säger Kom o hångla lite när jag menar kom o kramas, vilket jag kan säga till nån av valfritt kön o ålder- alltså oberoende om jag kunde nuppa med dem eller ej... trixigt! ;)

Ja, fast då blir det ju liksom tvärtom om du gör om "kramas" till "hångla"! Jag skulle aldrig säga "kom och hångla lite" till nån som jag inte hade ett sexuellt förhållande till... hångla låter mycket mer avancerat än kramas tycker jag. :)
Kristina af Knusselbo

Postby Ullah on 03-08-2007 12:25

För mig låter det som om Vajlan använder ordet "hångla" på skoj. Hennes sätt att säga det talar om vad det är hon menar. Men det där ordet "nuppa", är inte det ohyggligt fult? Jag gillar det inte. Och du Vajlan, du som kan franska, är det inte så att ordet "baiser" inte längre bara betyder "kyssa", utan också lite mer än så, ja alltså k-ordet som rimmar på mitt namn?
Ullah

Postby Åsna on 03-08-2007 17:19

I Sims 2 kan simmarna ägna sig åt "myspys i sängen", "myspys med fler än en person" och "myspys medan någon annan tittar på". Det går till så att det dyker ner under täcket som guppar medan de fnittrar, och på slutet kommer det lite fyrverkerier. Om myspyset resulterar i befruktning spelas en plingande melodi.
Åsna

Postby ordning on 03-08-2007 21:19

Tänk vad praktiskt det vore om den där graviditetssignaturen spelades i verkligheten också! Kan ju vara bra om man har ett one night stand tex, så man ser till att byta telefonnummer med varandra efteråt.

Min mamma hade behövt en sån plingeling när jag blev till. Men ja ä ente bitter! ;)
ordning
Site Admin

Postby presens konjunktiv on 03-08-2007 23:31

Ullah wrote: Och du Vajlan, du som kan franska, är det inte så att ordet "baiser" inte längre bara betyder "kyssa", utan också lite mer än så, ja alltså k-ordet som rimmar på mitt namn?

Jag är inte Vajlan, men jag svarar ändå. Jodå. I filmen som censurerades för några år sedan så handlade det inte om några kyssar.

Verbet "att kyssa" heter numera oftast "embrasser", vilket egentligen betyder "omfamna". Substantivet "baiser" betyder dock fortfarande nästan alltid "kyss".
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby vajlan on 03-08-2007 23:38

un baiser- en kyss, baiser som verb är kn.lla ja. som i filmen Baise-moi! (kn.lla mig!)

embrasser är pussa och kyss beroende på kontext (eller ska vi hellre skriva sammanhang här?) fast det egentligen betyder omfamna, precis som det sägs här ovan.

och självklart skojar jag när jag säger hångla, det är roligt att dra saker lite till sin spets, överdriva o underdriva lite i uppiggningssyfte liksom. somliga älskar mitt språk o somliga begriper inget av det (om nån är road finns det ett helt bråk i vattenglas på sajten hypodea att titta på.)
vajlan

Postby Cecilia N on 10-08-2007 23:09

Skulle vara intressant att få reda på vad de gör i de familjer där de har lite fredagsmys med barnen framför tv-n. :?

Tv, chips och popcorn med alla samlade, gärna med tända ljus, så har jag förstått användningen av att mysa.

Herdestund är ju rätt benämning, men varifrån det kommer? Fasen, jag tror jag hört det för ungefär ett år sen. *glömt*
Cecilia N

Postby Åsna on 11-08-2007 16:10

Är det inte nåt med att herdarna och herdinnorna brukade roa sig under arbetstid?
Åsna

Return to Vad snackar de om?