Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Betoning

Vad betyder diftong och grav accent? Hur synliggör man språkmelodi? Kan man skriva fonetiskt så alla förstår? Kunniga får gärna reda ut begreppen.

Betoning

Postby ordning on 17-09-2007 13:58

Kan vi inte reda ut detta ordentligt, en gång för alla - vad är egentligen grav accent? Och akut!

Ta exemplet med tomten på tomten.
Nästa steg blir då ord med fler stavelser, hur blir det då?

(Jag måste ha missat den dagen (eller åren?) i skolan då man gick igenom detta.)
ordning
Site Admin

Postby presens konjunktiv on 17-09-2007 14:07

Det finns säkert någon som har studerat detta och kan ge bättre svar, men jag gör ett försök.

Vid en akut accent ligger *hela* betoningen där. Vid en grav accent har man ofta en "bibetoning" någon annanstans.

Akut accent: Tomten (där huset står), anden (fågeln).
Grav accent: Tomten (som bor i huset), anden (själen).

Ord med fler stavelser? Kan du ge exempel?
Bad grammar makes me [sic!].
presens konjunktiv

Postby presens konjunktiv on 17-09-2007 14:11

Jag citerar ur NE:

accent [aks3´nt] (latin acce´ntus 'ton', 'tonläge', 'betoning', av ad 'till' och ca´ntus 'sång', ytterst av ca´no 'tona', 'sjunga'), betoning, framhävande av en viss ljudgrupp genom tonhöjd, längd och/eller ljudstyrka (intensitet). Förhållandet mellan dessa kan vara olika i olika språk. Med satsaccent menas att ett visst ord är särskilt betonat i satsen. S.k. tonala ordaccenter är i svenskan akut och grav accent (accent 1 och 2), t.ex. stegen (av steg) och stegen (av stege). I svenska ord är som regel ordstammens första stavelse betonad. I ord med grav accent har man huvudbetoning och bibetoning.

aku´t acce´nt, den ena av svenskans två s.k. tonala ordaccenter. Akut accent möter i ord som anden (av and), planet (av plan).

grav accent [aks3´nt], även accent 2, den ena av svenskans s.k. tonala ordaccenter. Grav accent uppträder huvudsakligen i morfologiskt komplexa ord där huvudbetoningen ligger på annan stavelse än den sista; ex. anden (av ande), väninna, bilar, matsal.
presens konjunktiv

Postby ordning on 17-09-2007 14:14

Jag har inga exempel på långa ord med dubbla betydelser och olika betoningar, om det var det du menade.
Men ett ord som presenning kan ju betonas på olika sätt, jag undrar hur man "uttrycker" det när det gäller fler än två stavelser.
ordning
Site Admin

Postby ordning on 17-09-2007 14:21

PK - Tack för svar! Jag måste nog låta detta perkulera lite i huvudet innan jag kan säga att jag greppat det. Vad säger man om (långa) ord där betoningen ligger på sista stavelsen?
ordning
Site Admin

Postby ordning on 17-09-2007 14:26

Men vänta, står det rätt?
grav accent [aks3´nt], även accent 2, den ena av svenskans s.k. tonala ordaccenter. Grav accent uppträder huvudsakligen i morfologiskt komplexa ord där huvudbetoningen ligger på annan stavelse än den sista; ex. anden (av ande), väninna, bilar, matsal.

...annan stavelse än den sista? Ska det inte vara första?
ordning
Site Admin

Postby presens konjunktiv on 17-09-2007 14:47

Men blandar du inte ihop tryckaccenter och tonala accenter nu?

Jag vet inte hur jag ska förklara det, men jag kan hoppa upp och sätta mig på att någon annan kan. ;-)
presens konjunktiv

Postby Öpir on 31-12-2007 21:52

ordning wrote:Men vänta, står det rätt?

...annan stavelse än den sista? Ska det inte vara första?

Nej, det står nog rätt. Väninna är ett exempel där huvudbetoningen inte ligger på första stavelsen.
Öpir

Return to Uttalshjälpen