Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Även fast

Hur ska orden fogas samman till korrekta meningar om man följer regelverket?

Även fast

Postby ordning on 21-08-2007 19:36

Även fast det är världens bästa hem, så är den lilla husvagnen inte det bästa av hem.

Urk, vilken ful mening! (Hittad i dagens tv-tablå.)

Jag nöjer mej med att fråga om det inte är totalt helfel att skriva "även fast"?
Även om eller fast, men inte även fast. Det är lika anskrämligt som om man skrivit även trots. Tycker jag då!
ordning
Site Admin

Postby TalkBack on 22-08-2007 10:41

Självklart ska ju meningen börja med Trots att, men det är kanske inte Pulitzerprisvinnarskiktet av journalistkåren som sätts på att skriva bildtexter till tv-tablåer...
TalkBack

Postby vajlan on 22-08-2007 13:02

åååh min senaste hat-grej är ju det! jag hatar hatar hatar det! några gånger har jag muttrat "Fast, fastän, även om eller vad du vill, men inget jädra även fast" men det brukar aldrig falla i god jord, så jag har sluttat muttra så det hörs. det blir bara vanligare o vanligare. har t o m sett det i text som är skriven för pengar.. då väntar man sig lite mer. men det är väl samma människor som skriver simpelt istället för enkelt, ta tillvara på och arbetskollega. kollega är ju arbetskamrat, det räcker ju bra så? eller ska man börja säga vänkompis för att differentiera från kn*ulldito? nu är jag lite uppbragt som ni märker...
vajlan

Postby ordning on 22-08-2007 13:10

He he he, ja, där ser man att språk verkligen berör och engagerar! :wink:
ordning
Site Admin

Postby Cecilia N on 22-08-2007 14:23

Men vajlan ...
arbetskollega, kan inte det vara en särskild sorts kollega?

Lärare t ex har ju en himla massa kollegor runt om i landet. Men en arbetskollega kan vara en som man arbetar ihop med, en som ingår i samma lärarlag, jobbar på samma skola.

Sen kan ju en halvtidsstudent vara halvtidsarbetande också. Och om den då pratar om sin kollega rent allmänt så är det inte lätt för åhöraren att förstå om det är en studiekamrat/kollega eller en arbetsplatskollega som har permanentat håret/ rest utomlands eller vad den nu har hittat på.

För nog kallar jag de som liksom jag är kandidat för kollegor. Jag kanske inte alls är kompis/kamrat med dem.
Cecilia N

Postby vajlan on 22-08-2007 15:10

Fast när jag läst det o retat mig på det har det inte handlat om att göra skillnad på en kollega man jobbar med eller nån som jobbar inom samma skrå eller andra liknande differentieringar, det har handlat om REN SLÄPPJA! Förfall! O tempora o mores!

Dödsstraffet måste återinföras helt enkelt!! ;)
vajlan

Postby Ullah on 22-08-2007 16:10

Åtminstone tio år i finkan på vatten och bröd!!!
Ullah

Postby Quasilie on 23-08-2007 02:28

vajlan wrote:jag hatar hatar hatar det! några gånger har jag muttrat "Fast, fastän, även om eller vad du vill, men inget jädra även fast" men det brukar aldrig falla i god jord, så jag har sluttat muttra så det hörs.

Vajlan, I feel your pain! Jag har retat mig på detta länge men jag stöter på det så ofta att jag börjar tro att det är jag som har fattat fel...
"A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog."
Quasilie

Return to Meningsbyggnad