Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Att fnippa

Plötsligt finns det bara där och alla verkar använda det. Har du upptäckt eller själv skapat ord du tycker borde användas av flera? Berätta här.

Att fnippa

Postby TalkBack on 02-11-2007 16:03

När jag var liten insåg jag behovet av att hitta ett uttryck som illustrerade den knäppande rörelse som utförs genom att kröka långfingret och sätta det i spjärn mot tummen, rikta in långfingret mot något och sprätta iväg detta något genom att med hög hastighet räta ut långfingret.

Begreppet fnippa föddes.

Fnippa skiljer sig från att knäppa på så vis att det innebär ett användande av långfingret, medan knäppa innebär att pekfingret istället används.

Jag var övertygad om att detta ord skulle få fäste i vardagssvenskan och försökte pådyvla mina kompisar detta, dock utan någon större framgång. Jag funderade ett tag till och med på om det gick att ta patent på ord.

Än i dag tror jag bara att det är jag och ett ytterst fåtal förutom mig, som använder det här uttrycket... Och jag har aldrig hittat det i SAOL och googlar man på det får man mindre än tio resultat som till största delen är utländska. I sanning sorgligt.
TalkBack

Postby Åsna on 02-11-2007 17:34

Jag visste inte ens att man kunde göra det med pekfingret! Att fnippa med långfingret låter lite... ja... alltså... :oops:
Åsna

Postby Cecilia N on 02-11-2007 19:04

Nu ska vi se om jag fattar ...

När man fnippar då spjärnar långfingrets utsida mot tummens insida och så blir det ett fnippljud när fingret sprätter ut.

Alltså inte att fingertoppsinsidorna stöder mot varandra och långfingret sen slår ner mot tumköttet i handen.

Är det så du menar?

I så fall fnippar min son, även om vi inte gett fenomenet något namn, bara irriterat oss på det.
Cecilia N

Postby TalkBack on 07-11-2007 09:55

Säg att det till exempel ligger en brödsmula på bordet, och du vet att någon annan är ansvarig för städningen i det aktuella rummet, då kan du fnippa ner brödsmulan på golvet med långfingret. Och ja, det går till så att man säter långfingernageln i spjärn mot insidan av tummen för att få en sorts katapulteffekt när långfingret sedan rätas ut. Något som även kan användas som vapen mot till exempel någons överarm, om man tränar explosiviteten i utförandet lite...

Själv har jag i och för sig inte riktigt insett att det faktiskt ger ett ljud, utan det är mest den fysiska delen som jag fokuserat på. Det knäppande med pekfingret som jag beskrev i mitt första inlägg ska dock inte förväxlas med att knäppa med fingrarna som man gör till musik.
TalkBack

Postby Åsna on 07-11-2007 18:35

Ahaaa! Jag förväxlade.
Åsna

Postby ordning on 07-11-2007 20:05

Fnippa är nåt man gör för att smätta iväg nåt?
Jag hade kallat det för att smätta. :)
ordning
Site Admin

Postby Ullah on 07-11-2007 22:11

Ja, smätta låter som ett ord jag också skulle använda för det TalkBack beskriver.
Ullah

Return to Nya ord och uttryck