| Welcome | |
|---|---|
| Welcome to <strong>ordning</strong>.
You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>! |
|
ordning wrote:Antifeminist, är det en person som är emot kvinnor eller den feministiska rörelsen? Vad ska vi egentligen använda för termer för att hålla isär kvinnor och feminism? (Jag känner på mej att jag redan här kan ha uttryckt mej felaktigt.) Förstår ni vad jag menar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/FeminismFeminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen.[1] Rörelsen kan spåras till 1700-talet och har sedan dess funnits i en rad olika gestalter. Ordet var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer[2]. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892.[3] Från ursprunget i den franska revolutionen har feminismen vuxit till att idag bli en betydande intellektuell och politisk kraft.[4]
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests