Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Antifeminism

Ibland verkar folk inte veta vad de säger. (Eller skriver.) Ibland får ett ord eller ett uttryck plötsligt en ny innebörd, kanske rentav den motsatta betydelsen av det som först avsågs.

Antifeminism

Postby ordning on 06-08-2007 11:22

Antifeminist, är det en person som är emot kvinnor eller den feministiska rörelsen? Vad ska vi egentligen använda för termer för att hålla isär kvinnor och feminism? (Jag känner på mej att jag redan här kan ha uttryckt mej felaktigt.) Förstår ni vad jag menar?
ordning
Site Admin

Re: Antifeminism

Postby Kristina af Knusselbo on 07-08-2007 16:22

ordning wrote:Antifeminist, är det en person som är emot kvinnor eller den feministiska rörelsen? Vad ska vi egentligen använda för termer för att hålla isär kvinnor och feminism? (Jag känner på mej att jag redan här kan ha uttryckt mej felaktigt.) Förstår ni vad jag menar?

Jag skulle då definitivt inte tolka det som att det är någon som är emot kvinnor! Här utgår du på nåt vis ifrån att alla kvinnor är feminister vilket väl inte är fallet? Det vore väl samma sak som att sätta likhetstecken mellan man och mansgris kanske?
Kristina af Knusselbo

Postby vajlan on 07-08-2007 20:57

anti-feminist är den som är emot feminister (vad nu det är att vara feminist). kvinnohatare annars, eller misogyn.
vajlan

Postby ordning on 14-08-2007 11:21

Kristina, jag utgick snarare ifrån att "feminist" rent språkligt hade med femininum att göra, det honliga. Men jag är inte vidare bra på latin!

Jag vet att kvinnor och feminister inte är samma sak, det var liksom därför jag undrade om det var självklart att/om ordet betydde det ena och inte det andra.
Jag såg nämligen nån rubrik (skriven av en man) som lydde "därför är jag anti-feminist" och undrade om det var effektsökeri, att han insinuerade att det var kvinnor han hade nåt emot.

Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen.[1] Rörelsen kan spåras till 1700-talet och har sedan dess funnits i en rad olika gestalter. Ordet var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer[2]. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892.[3] Från ursprunget i den franska revolutionen har feminismen vuxit till att idag bli en betydande intellektuell och politisk kraft.[4]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism
ordning
Site Admin

Postby Åsna on 14-08-2007 20:08

Nu vill jag slå ett slag för norrländskan: ofeminist! ;)
Åsna

Postby bluefire on 22-08-2007 01:13

Jag försöker ju införa "profemina" som alternativ till feminism, eftersom jag (på mer politiska grunder) hävdar att det är skillnad på feminism och feminism. Feminism som strävar efter jämställdhet och feminism som strävar efter kvinnans bästa. (Nu får jag väl en massa arga svar som inte handlar om språk).

Det är nog lättare att hitta en motpol till "profemina" än "feminism".
bluefire

Postby Cecilia N on 22-08-2007 13:51

Om nu profemina skulle vara ett alternativ till feminism för att feminism är ett så "viddt" och brett begrepp. Vilken del av feminism hade du då tänkt namna om till profemina?
Eller skulle profemina betyda alltihop och så skulle feminism krympa ihop till en del?
Cecilia N

Postby bluefire on 22-08-2007 21:14

Jag hade nog tänkt mig att profemina skulle vara den snäva delen. Men det är en bra fråga som tål att diskuteras. Varken "feminism" eller "profemina" säger i sig själv vad det handlar om. Men att avskaffa ordet "feminism" och ersätta det med nåt tydligare är nog lite överambitiöst :) ("Feminism version alfakrull" och "Feminism version omega-3" skulle kunna funka).

Dessutom finns det ju de som hävdar att killar inte kan vara feminister. Vad blir de då? Jämställdhetsigvister?

Och vad är motsvarigheten till profemina (eller feminism av den karaktär som inte strävar efter jämställdhet)? Maskulinism? Maskulism? Mulusk?

Och så slutligen frågan... Vad är motsvarigheten till mansgris? So? Sugga? Svinig kvinna? :P
bluefire

Return to Vad snackar de om?