Welcome
Welcome to <strong>ordning</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Ändelsen i ord

Hur var det nu de sa i skolan? Här diskuterar vi skrivregler och dess missuppfattningar.

Moderator: rigg

Ändelsen i ord

Postby Pethra on 30-07-2007 17:32

Jag bara undrar om det är allmänt vedertaget nu för tiden, att man kan skriva adjektiv med "a" som slut i orden, trots att man talar om en person som tillhör maskulinum? Till exempel "Den sura gubben" istf "Den sure gubben". Eller "Den stiliga gossen" istf "Den stilige gossen".

Jag föredrar att använda "e" i slutet av ord som rör män/pojkar för att påvisa genitiv-tillhörigheten, men det verkar bli allt ovanligare. Någon som märkt samma sak? Och vad tycker ni?
Pethra

Postby Åsna on 30-07-2007 18:20

Jag har för mig att nån har sagt att det är dialektalt. Jag gillar också -e.
Åsna

Postby dekorum on 31-07-2007 10:58

Fast jag vet att det ska vara -e före maskulina ord har jag lätt att glömma bort det... I t.ex. Skåne tror jag att de är bra på att komma ihåg det, däremot!

Men jag ser omedelbart rött när någon skriver -e där det inte ska vara det!
dekorum

Postby Ullah on 01-08-2007 19:39

Jag skulle vilja säga att man alltid kan använda -a, och att -e också går bra för maskulinum, fast det inte är obligatoriskt. Att använda -e i femininum är däremot fel och störande. Alltså OK både "den söta gossen" och "den söta gossen" men endast "den söta frun". Jag blir galen när jag får hem reklambrev där det står "Bäste Ullah".
Ullah

Postby ordning on 03-08-2007 21:37

Bäste söte Ullah, har reklamfolket snappat upp ditt artistnamn? ;)

Jag visste faktiskt inte att det skulle kunna vara ok att skriva "söta" om pojkar. Här lär man sig varje dag. Eller varja, om dagen är femininum.
ordning
Site Admin

Postby rigg on 03-08-2007 23:59

Jag har ett yrke som har samma titel enligt lagar och förordningar oavsett om det är en kvinna eller man, nämligen "sjuksköterska".

Det är en skyddad yrkestitel det inte finns någon maskulin form av. Eftersom jag är man förkortar jag alltid till "leg. ssk" i skrift :lol:

Men nu har jag bara tre arbetspass kvar efter semestern, sedan blir jag "utbildare" under ett par år!
rigg

Skånskt?

Postby Annela on 23-08-2007 23:52

Det är kanske så att skånskan skiljer mer på detta än andra dialekter. Född och uppväxt i Malmö har jag aldrig haft problem med-e eller -a, men blir likt Ullah mäkta irriterad vid felskrivning. :twisted:
Annela

Postby TalkBack on 24-08-2007 10:34

Att det skulle vara okej att skriva den söta pojken beror nog på vem man frågar. Frågar man en av oss pojkar, så vill vi inte alls bli kallade varken söta eller söte, för vi vill mycket hellre förknippas med adjektiv av typen manlige, coole eller snygge.

Nu ser jag för övrigt att coole ser helt muppigt ut, medan coola känns rätt okej...
TalkBack

Return to Särskrivningar mm